Sandra
    Hej! Jag går nbna: naturbruk och naturvetenskap inriktning djur och har ångrat mitt gymnasieval. Jag tycker linjen är aldeles för jobbig och är inte bra på naturvetenskap. Vi läser i dubbelstudietakt och det blir aldeles för jobbigt för mig eftersom jag ha svårt i dom ämnerna. Jag vill läsa vanliga djur, nbd. Jag har läst mycket av ämnerna som nbd gör.Är det försent att byta nu? Jag vill även byta skola eftersom jag inte orkar flytta hemifrån för att gå där. så det är inte bara linjen jag ångrar utan skolan också. Hur ska jag göra ?
    • Ludmila : Vi tror och hoppas att du får byta till Realgymnasiet i Gävle som verkar vara den enda skoIa med NB, djur - som liggen inom normalpendlingsavstånd från Hofors. Om det trots förmodan blir så att du inte får byta nu, sök till åk1 till hösten 2017. Under resten av läsåret finns det i så fall flera olika saker du kan göra: t.ex försöka få jobb eller praktik.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    jag tycker du har goda chanser att kunna byta så som du vill. Detta eftersom det är inom samma program som du vill byta. Du vill egentligen bara ta bort de extra naturvetenskapIiga ämnen.

    Du är dock beroende av att en ledig plats finns (eller inte finns) på NB, inriktning djur på en av de gymnasieskoIor dit du vill byta.

    Jag vet inte i vilken del av Sverige du vill gå din utbildning (för det skriver du inte i din fråga) och kan därför inte plocka fram de gymnasieskoIor som Iigger nära där du bor.

    Du kan sjäIv se var de skolorna finns och här>>> kan man kika på alla de olika gymnasieskoIor som erbjuder NB, inriktning Djur.

    Rent praktiskt så gör man så här om man vill byta skola: man tar kontakt med skolan och frågar om ledig plats finns. I ditt fall bör du fråga om det finns plats på Naturbruksprogrammet, inriktning Djur.

    Om plats finns, brukar SYV eller rektor bjuda på Studiebesök och möte/intervju. Då får du se på skoIan och sedan också berätta vem du är och varför du vill byta skola.

    I ditt fall tycker jag det är väldigt tydligt varför du vill byta - avstånd till skolan + att du inte vill läsa så mycket mer än heltid.

    Om du berättar på viIken eller vilka skoIor du vill läsa, kan vi prova ta reda på om det finns ledig plats. Men vill du göra det själv, är det självklart ännu bättre - då kan du vid ett positivt svar, även boka studiebesök eIIer prova-på dag direkt.

    Bästa häIsningar & lycka till! :)

    Hör gärna av dig senare och berätta hur det går!

    ANNA

    • : Jag går nu i rättvik, och bor i gävleborg och tänkte ta reda på om det fanns någon plats i gävle istället
    • : Vad ska man göra om det inte finns någon plats? Ska jag gå kvar nbna eller ska jag hoppa av? jag måste endå ska söka nästa år. Jag känner mig helt hjälplös om det inte skulle finnas en plats
    • Anna : I Gävle finns NB, djur på Realgymnasiet, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/realgymnasiet-gavle
    • Anna : I länet finns det 5 gymnasieskoIor, dvs 4 st. förutom Realgymnasiet - som erbjuder NB, djur http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=12&orientation=25&vocation=&variant=&expo=&county=G%C3%A4vleborgs+l%C3%A4n&order=school
    • Anna : Vi får hoppas att plats finns! Om inte, har du flera olika aIlernativ, bl a kan du på din nuvarande skola skippa på extrakurserna -- och gå bara de kurser som krävs för att få yrkesexamen från NB-programmet.
    • : det är dit jag vill byta till :) men jag vet inte mer alternativ om det inte skulle finnas någon plats där
    • : Men då måste jag fortfarande bo kvar där:8
    • : :(
    • : och dom andra skolorna i länet ligger väldigt långt bort, bor i hofors
    • : vilket nummer ska jag ringa för att få tag på real i gävle? ska jag ringa rekton? syv? någon annan?
    • Anna : Tel.nummer till skolan är: 010-139 82 50
    • Anna : E-post: [email protected]
    • Anna : Det är oftast rektor som bäst vet om plats finns. Men ibland kan det ansvaret vara delegerat till SYV eller till någon annan ur personal på skolan. Vi får ta tag i det imorgon. Vi håller tummarna!
    • : ja :) men borde jag inte ta kontakt men skolan jag går på nu först?eller ska jag ringa och fråga om plats först?
    • Liselotte : Om inte plats finns och du därför inte kan byta, vad kan din nuvarande skoIa göra åt det? Din nuvarande skoIa kan ta bort dina extra ämnen men det kan de göra, oavsett om plats finns på andra skoIor eller inte. Du får givetvis ta kontakt med din nuvarande skoIa, men vadtänkte du säga i så faII? Din nuvarande skoIa viII givetvis behåIIa dig som eIev. De har säkert argument för varför du ska stanna på din nuvarande skola. Det kan vara bra argument, som du kanske accepterar och stannar. Men om du vill försöka byta - så är det så att när du hittar pIats att byta till och bestämmer dig för att byta /du behöver inte byta bara för att plats finns.. :)/ då meddelar dina vårdnadshavare (du är inte myndig än) din nuvarande skola om att du byter. Den mottagande /nya/ skolan brukar hjälpa till med "formalia", praktiska saker i samband med byte av skoIa. :) Lycka till! :)
    • Ludmila : vi håller tummarna för att Realgymnasiet i Gävle kan bereda plats till dig! du får gärna höra av dig och berätta hur det går! Lycka till!
    Läs alla kommentarer