lisa
    Hej! Jag går första året på vård och omsorgsprogrammet, men känner att det inte riktigt är min grej. Ångrar mitt val och skulle vilja byta till samhällsprogrammet, kan man byta nu eller är det försent? Måste man gå om 1 år? Hur gör man för att byta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa,
    det finns inte något "sista bytesdag" datum allmänt för hela Sverige. Olika lokala regler och policy på skolorna skiljer sig åt men det finns exempel från förra året när eleverna fick byta så sent som sista september.
    Försök så fort som möjligt få reda på om det finns lediga platser på den utbildningen dit du vill byta.
    Om du är behörig till Samhällsprogrammet & det finns plats, kommer personal på den nya skolan hjälpa dig att byta skola och program.
    Jag vet ej var i landet du bor, kan därför inte hjälpa dig med info- om vilka skolor nära dig som har SA.
    Hittade 7 skolor som erbjuder SA med Riksrekrytering /dvs man kan söka från vilken stad som helst, man flyttar till utbildningsort/ se info- här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=&city=&variant=2&sport= men med tanke på att det redan är mitten av september kanske det inte är aktuellt att börja planera flytta nu. Det finns SA på distans, se här
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Den personen som garanterar vet om de finns möjlighet att byta /både vad det gäller lediga platser och om de forfarande tar emot nya elever/ är Rektor på Samhällsprogrammet /på den skola där du vill läsa/.
    Du kan skicka epost nu direkt och förhoppningsvis får du svar imorgon förmiddag. Om du inte får svar per epost imorgon, råder jag dig att ringa eller besöka rektorsexpedition nästkommande dag: nu räknas det varje dag eftersom det är inte många dagar kvar innan det definitivt blir för sent att byta.

    Om du inte kommer att byta utbildning nu, men känner om ett par månader fortfarande att du inte trivs, kan du söka till nästa års antagning (med hjälp av en Studie- och yrkesvägledare på din skola).

    Du får hemskt gärna återkomma & berätta hur det gick med byte av program!

    Bästa hälsningar & lycka till! Jag håller tummarna!
    Anna SYV