christina

    Hej! Jag har kikat på lite yrkesutbildningar och funnit just utbildningen anläggningsingenjör & byggnadsingenjör intressant. Jag skulle vilja komma ut på arbetsmarknaden så snabbt som möjligt, tjäna en riktigt bra lön och även ha stora utvecklingsmöjligheter. Sedan vill jag ju göra ett "avtryck" i Sverige hehe. I efterhand när jag fortsatte att läsa på om befattningarna fanns det flera olika inriktningar/specialiseringar, bland annat infrastruktur, produktion, väg & vatten, digitalisering m.m. Fann även en utbildning på antagning.se som heter byggteknik och design. Men dessvärre har jag inte studerat Ma 3c, fysik 1 & 2 eller kemi 1. Har studerat Mediaprogrammet inriktning grafisk kommunikation och tog studenten 2012. Fick plugga upp Ma 1, Eng 6 & naturkunskap 1 på komvux. Förmodar att det är ett bättre alternativ att söka sig till yrkeshögskolan då? Sedan såg jag på 1 eller flera utbildningar inom yrkeshögskolan som kräver bygg och anläggning 1 & 2, stämmer de att man behöver en inriktning inom dessa och att de är 40 veckors studier per kurs? Ursäkta röran, men är smått förvirrad av alla alternativ.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christina,
    om man vill snabbt komma ut på arbetsmarknaden, då är det bra att titta på Yrkeshögskoleutbildningar, som är både kortare och mer praktiskt inriktade, jämfört med högskoleutbildningar.

    Kika gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar:
    exempelvis på 2-åriiga utbildningar utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion-hermods-stockholm och -  yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/byggtekniker
    __ Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns att hitta på www.yhguiden.se
    ang. "40 veckor per kurs" så har inte jag riktigt förstått vad du menar... :) 40 veckor = två terminer;
    en yrkeshögskoleutbildning som är på 400 yh-poäng pågår (om man läser på heltid) i fyra terminer.
    ***
    Det kan finnas två-åriga högskoleutbildningar men det är ganska ovanligt; högskoleprogram brukar vara i minst 3 år; högskoleingenjörsprogrammen brukar för särskild behörighet kräva matte 4, fysik2 och kemi1. Det är samma behörighet (eller nästan) som civilingenjörsprogrammen kräver (+ kemi 2 brukar krävas till civilingenjör) - men civilingenjörsprogrammen är 5-åriga.
    "Tekniska utbildningar" inom yrkeshögskola brukar kräva godkänt betyg i matematik 2; t.ex utbildning/teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten kräver det.
    ***
    ang. behörighet till yrkeshögskoleutbildningar
    ... När det står "bygg- och anläggning 1 och 2" och du inte har läst de kurserna så kan du söka i alla fall pga
    1. yrkeshögskola kan ta in obehöriga
    och
    2. det är inte ovanligt att yh-utbildningar erbjuder förberedande/behörighetsgivande kurser för dem som söker till deras yh; se om det finns info på skolans hemsida om det - eller kontakta den aktuella skolan och fråga.