Abd
    Jag planerar att söka en civilingenjör utbildning vid LTH, som startar i höst. Men jag har inte alla ämnen som ingår i den grundläggande behörigheten.
    Jag undrar om jag kan anmäla till utbildningen nästa termin, eller måste jag stanna till nästa år för att anmäla till ?

    MVH
    Abd
    • Julia : Med LTH menar du Lunds tekniska högskola? Och vilken utbildning vill du söka?
    • : ja, jag menar Lunds tekniska högskola
    • : jag vill ansöka till civilingenjör utbildning i information och kommunikation teknik
    • Julia : Vilken eller vilka utbildningar på LTH du är intresserad av?
    • Julia : Om du inte är behörig till högskola, kan du komma in på yrkeshögskola. :) hela utbudet av yh utb. finns på www.yhguiden.se
    • : jag behöver bara studera fysik 2 och svenska 3 för att bli behörig till högskola
    • : så jag undrar om jag kan anmäla för den utbildning (civilingenjör utbildning i information och kommunikation teknik) nästa termin??
    • Julia : SISTA KOMPLETTERINGSDAG ÄR 21 JUNI. OM DU VET ATT DU KAN FÅ BETYGEN SENAST 21 JUNI, JA! MEN om du inte kan få betygen senast 21 juni, då kommer du får svar Obehörig. Högskola kan inte ta in obehöriga.
    • : ja, ok men hur vet jag att den utbildning (civilingenjör utbildning i information och kommunikation teknik) startar på höst och vår
    • : därför jag kan inte få betygen den termin så kan jag anmäla som (sen anmäla)
    • Julia : se www.studera.nu - som är högskolornas gemensam sida eller fråga studievägledare och/eller utbildningsansvariga på den aktuella utbildningen.
    • : ok tusen tack.
    • Julia : Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abd!

    du kan söka alla de utbildningar du vill komma in på. Om du är obehörig får du besked OBEHÖRIG. Om du med LTH menar Luleå tekniska högskola, så finns det många olika utbildningar på det lärosätet... och några utbildningar startar både höst och vår -och andra startar endast på hösten; det får man se exakt på vilken utbildning du vill söka.

    Samtidigt som du söker till högskola, kan du söka till andra utbildningsformer, ex. till yrkeshögskola - se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Vilka yrkeshögskoleutbildningar som är sökbara i Skåne - se https://www.yhguiden.se/resultat

    Är det den här utb. på Lunds Universitet som du är intresserad av? Det ser ut som att den startar endast på hösten, men vänd dig direkt till personal som jobbar på den utbildnignen och fråga!