Lina

    Hej! Jag tänkte söka till naturbasår på högskola samt prövning på komvux ifall jag inte kommer in på basår. Då jag istället vill fokusera på höja vissa betyg. Men hur gör jag om dem från komvux endast behandlar betalda prövningar men jag kommer inte få svar om jag blev antagen förens senare och då senare ifall jag inte blir antagen, är anmälning för prövning stängd. Hinner man inte få svar om antagning innan det är försent att söka in för prövningsperiod som startar samtidigt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela landet, i alla de olika svenska kommuner. Perioder för anmälan till prövningar ligger i olika kommuner - under olika tider. I vissa kommuner kan man anmäla sig endast under korta perioder, kanske endast 2 ggr om året och i vissa andra kommuner kan man anmäla sig kanske t o m när som helst... det bestämmer varje kommun själv hur de lägger in sina anmälningsperioder. Och detsamma gäller även för komvux i olika kommuner. Anmälningsperioderna till komvux kan ligga väldigt olika, beroende på vilken kommun man söker inom.
    Om du vill höja från redan godkända betyg /från E-betyget eller högre betyg uppåt, då kan du räkna med att inte kunna läsa kurser. Det är mycket ovanligt att komvux skulle bereda plats för en person som redan har godkänt betyg; det är ett stort undantag. Då kan du räkna med att behöva göra en prövning. Att du skulle kunna bli antagen till en kurs i vilken du redan har godkänt betyg är inget som du kan förvänta dig; skulle det bli så, då har du jättestor tur. Ofta sker det pga administrativa misstag, eller att en viss kommun gör en ovanlig tolkning av reglerna... men som regel, har man godkänt betyg och vill ha högre betyg är det prövningar som gäller, men om man har F-betyget och kursen finns i utbudet i kommunen i vilken man är folkbokförd, då ska man kunna läsa den kursen (som regel, alltså).
    Prövningsavgift är väldigt liten (jag menar: jämfört med vad det det facto kostar i lärartid och tid för administration att ordna en prövning); det är kraftigt subventionerat. Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Många vill göra prövningar och lärarkapacitet är mycket begränsat, därför är mitt råd att anmäla sig till prövningar om man hittar var man kan anmäla sig. Prövningsavgift är i sammanhanget liten; det kostar minst 3 ggr mer pengar för de som anordnar prövningar. De som erbjuder prövningar går back på det, för att det som prövande betalar i avgift täcker inte alls de kostnader som uppstår i samband med en prövning.
    Det är inte farligt att både läsa kursen och mer eller mindre samtidigt göra prövning i den kursen. Högsta betyget kommer att gälla.