Alexander

    Hej, Jag går trean i gymnasiet och tar studenten i Juni. Jag har blivit starkt nyfiken på att plugga en högskolekurs eller två på distans under sommaren för CSN och sysselsättning, men blir lite fundersam över behörigheten. Det står att de flesta sommarkurser kräver grundläggande behörighet, alltså en gymnasiexamen, men det kommer jag inte ha förrän långt efter anmälan som är nu på måndag. Kan jag fortfarande anmäla mig? Funkar det som ordinarie gymnasie/högskoleanmälan att meriterna inte behövs redan nu, eller är det inte menat för nuvarande gymnasieelever även i trean? MVH Alexander

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    min bedömning är att du ej kommer kunna läsa en sommarkurs på högskolenivå, i Sverige, sommaren 2020, se info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum - antagningsbesked till sommarkurser på svenska högskoleutbildningar ges 27 april 2020, långt innan du får ut ditt examensbevis som kommer bekräfta att du har grundläggande behörighet. det är dock inte förbjudet att göra ansökan.
    Jag tror du kommer få svar Obehörig.  Du kan också ringa till Antagning.se och ställa din fråga; tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.