Julian
    Hej!
    Jag fick igår veta av en studie- och yrkesvägledare att man kan plocka ut examen som beteendevetare om man som SYV-student skriver C-uppsatsen ihop med en beteendevetarstudent.
    "Wow, det låter ju otroligt" tänkte jag och nu i efterhand så tänker jag att jag måste ha uppfattat henne fel. Kan man göra så?
    I samma samtal förklarade hon att kan man som SYV-student också kan plocka ut examen som socionom om man kompletterar sin utbildning med 5 kurser. Stämmer det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    känner inte till det du beskriver i din fråga.
    Socionom är yrkesexamen som fås endast via socinomprogrammet, alltså går inte få ut examen om man inte är antagen till socionomprogrammet. I socionomprogrammet ingår även en obligatorisk praktik-termin, T5, brukar vara under termin 5 då man är på praktik på heltid under hela terminen.
    Vilka "fem kurser" som det skulle vara som hen menade som du pratade med - vet jag inte. Fråga den personen som sa det till dig. Be om utförlig och helst skriftlig förklaring, är mitt råd. Då kan du i efterhand läsa den förklaringen och t o m läsa några gånger.

    "Överbryggande" utbildningar...
    Det skapas ibland "överbryggande" utbildningar som gör det möjligt att snabbare omskola sig, t.ex umu.se/utbildning/kurser/overbryggande-kurser-for-utbildning-till-studie--och-yrkesvagledare - alltså man kan utbilda sig till SYV snabbare än på 3 år om man redan har ngn form av beteendevetenskaplig eller pedagogisk utbildning.
    Om det finns eller kommer att finnas ngn liknande "överbryggande" utbildning som skulle leda till yrket Socionom, känner vi på FRåGA SYV inte till. Om du hittar info om det - får du gärna dela med dig, vi vill också lära oss mer! Tack på förhand! :)
    ***
    Angående kandidatexamen som beteendevetare eller ngn annan kandidatexamen - så är det en fråga till den institutionen där du vill ta ut din examen. Du kan få olika svar på olika institutioner på de olika lärosätena. Det som alltid krävs för kandidatexamen är att du har minst 90 hp inom ditt huvudämne och kandidatkurs godkänt också. Vilka de resterande högskolepoängen är som tas in i kandidatexamen kan variera bl.a beroende på vad för typ av examen det är och i vissa fall bestämmer man olika på olika lärosäten... så här hänvisar vi helt och hållet till den institutionen där du vill ta ut examen. :)