Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!
    Att komma in på en gymnasieskola på annat sätt än genom konkurrens med sina grundskolebetyg, via gymnasieantagningen, är inte en rättighet, utan möjlighet kan ev finnas (om man har tur). Det säkraste och bästa sättet är att under val- eller omvalsperiod lägga in ansökan till den gymnasieskola och den utbildningen (program och inriktning på den skolan) som man vill komma in på och konkurrera om plats. Samtidigt som man gör det kan man givetvis också kontakta den aktuella skola och fråga om de har ledig plats eller tror att de kommer att ha ledig plats och om rektor gör bedömning att eleven kan uppnå kraven för examensbevis, kan rektorn ta in den eleven. De flesta byten från program till ett annat sker efter år1, inför år2 (detta bl.a för att då är det ännu inte för sent för rektorn att fatta beslut om Individuellt anpassat program). Efter år2 är det t o m för sent att byta Inriktning inom samma program (i alla fall som oftast); detta pga inriktningskurserna läses även i år2 och utan betyg i samtliga kurser inom en av inriktningar går inte ta ut examensbevis (och som jag nämnde redan, ovan) får inte rektorn ta in en elev som inte har möjlighet att uppnå kraven för examensbevis.
    Jag är inte säker att jag förstår frågan som du ställer helt och hållet. Oavsett, så gäller det som jag uppgett ovan i mitt svar.

    Låt mig försöka "bena ut" vad du frågar efter. En elev läste 2 år på ekonomiprogrammet och vill läsa år3 på samma program men på en annan skola, stämmer det? Det finns inte någon ledig plats eller rektorn/huvudman säger Nej pga upplägget inte stämmer och eleven kommer ej kunna uppfylla kraven för examensbevis? I så fall kan inte eleven bli antagen. Även om ledig plats finns och eleven skulle kunna uppfylla kraven för gymnasieexamen, kan skola (rektor/huvudman) säga Nej och vägra anta (eftersom det är inte elevens rättighet). Vad kommer samhällsvetenskapsprogrammet med i bilden - förstår jag inte riktigt? Varför sökte eleven till SA om hen vill gå EK? Om det handlar om att eleven har ändrat sig om när hen sökte till SA, då velat hen gå SA, men nu vill hen gå EK i stället... men hen gick ju redan 2 år på EK, eller? Handlar det om att antagningsgränsen till SA på den skolan var lägre och där kom eleven in, men ej på EK på samma skola? Som sagt, eleven har rätt att gå den utbildning där hen är antagen (så länge som hen inte skolkar för mycket). "Byte" av program och inriktning sker antingen genom ansökan via gymnasieantagningen eller om skola/rektor/huvudman gör bedömning att bytet är möjligt och beviljar det.

    • Adde :

      Hej, tack för svar. Jag menar att om tex studieplanen stämmer överens och om man tex gått 2 år i ek programmet. Men sedan söker om till sam åk 1 och blir antagen, alltså kan man då bli antagen till ek åk 3 om studieplanen stämmer överens, och även om programmet finns på skolan. även om tex klassen är full eller är det så att rektor har rätt att säga nej då med? Mvh

    • Mikael : Varför söker eleven till SA om hen vill gå EK?
    • Mikael : Om det är "fullt" i klassen, är det svårt att få igenom att ta in en "extra-elev". Det sker ibland men inte ofta. Om eleven är antagen till år1 på SA, är det elevens rättighet att läsa SA på den skolan där hen är antagen. Har eleven sedan innan godkända gymnasiala betyg, tittar skolans SYV på dem och rekommenderar att eleven blir uppflyttad - till år2 (som oftast); ibland även till år3. Uppflyttningen sker inom samma program där eleven redan är antagen. Att en elev blir "uppflyttad" från ett program till ett annat kan givetvis inte uteslutas - om skolan gör bedömning att det är möjligt (men det är inte elevens rättighet).
    • Mikael :

      Vidare vill jag också påtala det faktum att SA och EK är ganska lika. Det är inte så jättemånga kurser som helt skiljer dem åt. Den största skillnaden, enligt min uppfattning, är att matte 3b är en obligatorisk kurs på inriktningen Ekonomi. Det kan också vara mer eller mindre obligatoriskt att på EK/ekonomi driva eget företag i år2 (om skolan bestämmer att använda UF-företagande som undervisningsmetod), men annars så kan man många ggr ha i princip samma kurser in i sitt examensbevis från SA som från EK. Vilken eftergymnasial utbildning vill eleven komma in på, vad krävs för särskild behörighet till den? Varför är det viktigt för eleven att sikta på examen från just ekonomiprogrammet? Om eleven läser matte 3b på Samhällsvet.programmet, så får hen i princip samma behörighet till eftergymnasiala studier som efter EK/ekonomi.

    • Adde : Tack för bra och utvecklat svar, det som skulle vara argumentet för det skulle vara att isåfall eleven ej vill gå om 2 år och läsa samma kurser.
    • Mikael : Jo, men varför söka till "fel program"? Om eleven vill gå ekonomi, varför söker hen till samhällsvetenskapsprogrammet? - det är det jag har svårt att förstå... Att läsa om samma kurser i 2 år är oftast inte aktuellt pga kostnaderna för att ge utbildning. Eleven betala inte men det är ju inte gratis (inte gratis för samhället), därför är det sällan möjligt att gå om samma kurser i vilka man redan har godkända betyg. Den eleven som frågan gäller får gärna boka tid med SYV på den skolan där hen är inskriven, visa upp alla sina betyg och få fram alla möjliga alternativ. Om eleven inte är inskriven på någon skola, finns det nästan alltid möjlighet att träffa en SYV och få vägledning genom utbildningsförvaltningen i den kommunen där ungdomen är folkbokförd. I många kommuner finns Vägledningscentra (eller liknande) där man även ibland kan komma på Drop-in, utan att boka tid.
    Läs alla kommentarer