Student

    Jag undrar om man hamnar i både b1 och b2 om jag läser upp mina betyg. Med min gamal merit (som inte är upplst) för B1 och min nya merit för b2, eller om jag är "fast" i b2 om jag läser upp betygen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om du direkt när du slutar på gymnasiet är helt och full Behörig till de högskole-universitetsutbildningar som du vill komma in på, då prövas du i BI (direktgruppen) med det meritvärde du har på dina gymnasiebetyg som finns i ditt examensbevis, och det fortsätter du göra även om du senare får högre meritvärde på grund av att du får högre betyg genom att höja betygen efter gymnasiet.
    Samtidigt som du prövas i BI kommer du i så fall även prövas i BII. I kompletteringsgruppen (BII) prövas du med det högre meritvärde.
    Samtidigt som du prövas i BI och BII kan du även prövas i HP, om du gör högskoleprovet.
    Det är ganska vanligt att en och samma sökande prövas i flera urvalsgrupper samtidigt.

    • Student : Okej, tack för svar!
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!