Muzhgan

    Hej! Jag studerat Handels och administration program i tre år och fick studieintyg för att saknar betyg i engelskan. Jag har 2500 godkända betyg och alla är A-D. För att jag kom till Sverige för fyra år sen så jag hunnit inte med engelskan och nu vill jag ansöka till Ekonom i yrkeshögskolan. Kan jag ansöka utan engelska betyg så studera engelskan samtidigt på yrkeshögskolan?? Finns det utbildningar i yrkeshögskolan som man behöver inte engelskan betyg?? Snälla hjälpa mig, jag har ingen vänner eller någon som kan om utbildningar. Jag ansökte till komvux och nu har jag distans lektioner men det är lite svårt för mig att lära mig språket på distans så det tar så långt tid tills jag kan klara engelska6, jag började från engelska grund. Snälla hjälpa mig

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga så du kan söka till alla yrkeshögskoleutbildningar, även om du saknar behörighet. Jag kan inte lova att du kommer in, men chansen ändå finns, så sök!
    Jag förstår att det är svårt att lära sig flera nya språk på en gång från "noll", alltså i ditt fall svenska och engelska. Det tar tid. Och det finns också yrken som man i Sverige kan jobba inom utan att kunna så mycket engelska. Kika gärna på www.framtid.se där beskrivningar för över 2.ooo yrken finns!
    Inom yrkeshögskola kan du titta på många olika utbildningar och söka alla som du är intresserad av (även om du inte är behörig så finns det ändå viss chans att du blir antagen).
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    nbi/inkop-supply-management-malmo
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-plus-hudiksvall
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    uddevalla-vuxenutbildning/affartvecklare-turism
    frans-schartaus-handelsinstitut/redovisningskonsult-stockholm
    fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda
    xenter-botkyrka/dokumentcontroller-registrator-distans

    Om att läsa engelska
    Jag tror inte det inom yrkeshögskola finns möjlighet att specifikt läsa engelska, utan du gjorde rätt att du ansökte om att få läsa engelska på komvux. Om du inte vill läsa på distans, se om det kanske finns möjlighet att läsa engelska på komvux i din kommun på kvällstid, men innan du börjar läsa på yrkeshögskola (eller om din yrkeshögskoleutbildning blir på distans) så kanske du kan läsa engelska på dagtid (på plats på skolan).