Saga
    Hej!
    Jag ska spendera ett år i USA som utbytesstudent. Jag åker efter jag gått ut nian, alltså 2016, vilket innebär att jag spenderar mitt egentliga första år på gymnasiet i USA. Men när ska jag ansöka till gymnasiet? Innan jag åker eller när jag är i USA?
    • : Hej! Jag ska precis som du åka på ett utbytesår till USA när jag gått ut nian, 2016. Vilken organisation åker du med?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Saga,
    om jag har förstått din fråga rätt och du vill gå ett treårigt nationellt program på gymnasiet i Sverige efter det att du har spenderat ett läsår i USA, då bör du söka under tiden du är i USA - under den ansökningsperioden som blir när du är i USA.
    Du skriver inte vad du kommer att studera i USA. Du kan kanske läs förberedande utbildning inför IB, http://www.gymnasieguiden.se/program/IB och skulle i så fall kunna "hoppa in" i åk2 på IB efter ditt år i USA.
    För att vara helt säker på vad som gäller just i din situation, råder jag dig att prata med SYV på din skola och kanske även med Antagningskansliet i ditt län. Kontaktuppgifter till ditt antagningskansli kan du hitta på www.antagningskanslier.se

    Vänligen
    Peter SYV