Elinor

    Hej. Jag har äntligen 10 år efter gymnasiet insett vad det är jag vill jobba med. Jag vill arbeta som kurator, gärna inom skolan, och planerar då att gå socionomprogramet. Där emot så hade jag det väldigt tufft just då och fick endast ett samlat betygsdokument efter gymnasiet. Jag tänker nu plugga upp till ett slutbetyg och behörighet. Dock saknar jag väldigt mycket för att kunna söka via mina betyg och lutar då åt högskoleprovet. Min undran då är, behöver jag endast ha behörighet från mina betyg och bli bedömd för antagning endast via högskoleprovet? Eller kollar de först min meritpoäng och sedan högskoleprovsresultatet, så att jag behöver ett högt betyg i grunden i alla fall? Förvirrad i denna djungel av otydlig information. Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elinor,
    högskoleprovsresultat placerar dig i HP-urvalet, men befriar inte från kravet på behörighet. Du måste alltså få ut ett slutbetyg eller examensbevis, från komvux Eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Du behöver också godkända betyg, för särskild behörighet till socionomprogrammet, i gymnasiala kurser Matematik 2 (en gammal kurs Matematik B) och Samhällskunakap 1b (en gammal kurs Samhällskunskap A).
    Men det finns också möjlighet att bli bedömd ha grundläggande behörighet på reell kompetens, en annan väg (om du har 3årig arbetslivserfarenhet). Kika gärna på info på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-vag

    Under alla omständigheter behöver du bli behörig: ha både grundläggande och särskild behörighet. Om du får grundläggande behörighet endast på reell-kompetens, kommer du inte ha ngt att konkurrera med om utbildningsplats då meritvärde räknas inte ut på ofullständiga gymnasiala betyg. För att kunna konkurrera måste du i så fall ha resultat från högskoleprovet.

    Om du får ut slutbetyg eller examensbevis från komvux kommer du konkurrera i betygsgruppen. Du kan samtidigt konkurrera även i HP-urvalet.

    Om du får ut omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, kommer du konkurrera i BF-urvalsgruppen. Du kan samtidigt konkurrera även i HP-urvalet om du har resultat från högskoleprovet.
    Det finns högskolesökande som prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt och i varje urvalsgrupp får man en ny chans.
    tips! boka tid med SYV på komvux, ta med dig dina "gamla" gymnasiala betyg och gör planering mot examensbevis eller mot ett slutbetyg. Du kan samtidigt söka till många olika folkhögskolor: sök allmänna kurser på alla de folkhögskolor där du kan tänka dig vilja läsa. folkhögskolornas gemensam sida heter www.folkhogskola.nu
    Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du kontaktar för frågor om studier på gymnasial nivå.
    Hälsningar
    Mikael