Alex
    Hej!!
    Jag söker ett extrajobb vid sidan av mina gymnasiestudier och har hittat ett jobb som låter mycket lockande. De söker någon som kan jobba heltid, men eftersom jag pluggar så har jag inte möjlighet att göra det. Frågan är om man kan fråga om en deltidstjänst ändå, eller om det är fel/oartigt/dumt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alex!
    Jag tycker att det är helt OK att fråga om möjlighet att jobba på deltid (eller extra) även om arbetsgivaren söker en heltidsarbetare.
    Det kanske finns lite mer att göra än en person kan klara av och någon annan får heltidstjänst och du kan i så fall få jobba extra (på deltid).
    En annan variant är att arbetsgivaren kan anställa flera deltidsarbetare i ställer för en heltidsarbetare, som sammanlagt ska "vara en person på heltid".

    Det är aldrig fel att visa intresse för att få jobb. Att du när du är 16 år vill plugga och inte enbart arbeta på heltid, är helt förståeligt och inte mer än rätt.

    Hälsningar
    Mikael SYV