T
    Hej SYV! Jag tar studenten nästa år och har planer på att plugga vidare efter det. Som student vill jag gärna dryga ut min ekonomi och jag tänker att ett stipendium kan vara ett bra sätt att skaffa ekonomiska medel.

    Jag vill ansöka om ett stipendium som bidrar med en viss summa pengar som jag kan använda för att köpa studentlitteratur när jag i framtiden börjar plugga på universitet.

    Däremot vet jag inte vilka organisationer eller stiftelser som erbjuder ett sådant stipendium och undrar därför om du kan hjälpa mig hitta ett sådant stipendium som erbjuder det jag efterfrågar.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tyvärr så kan vi på FRåGA SYV inte svara på din fråga mer än att du får kika på utbildningarnas hemsidor, prata med studievägledare på de högskoleutbildningar som du vill söka till och försöka bli medlem i någon fackförening - som får sina medlemmar kan i vissa fall betala kurslitteratur.
    Även om du hittar var du kan söka stipendier, finns det inga garantier på att få ngt. Många stipendier ger små summor, kanske 2.000 kr. och du kommer kanske lägga ner hundratals timmar på att hitta var du kan söka, ansöka och sedan KANSKE få den lilla summan. Och det är många ggr mycket mer lönsamt att hitta extrajobb, och tjäna ihop pengarna. Genom jobbet får du även arbetslivserfarenhet, kontakter och "pensionspoäng" som kommer göra att du i framtiden kan få bättre ekonomi (t.ex högre pension).
    Jag förstår hur du tänker, tror jag, och det är lätt att förstå att som studerande vill man ha bättre ekonomi. Men det är väldigt många som tänker på liknande sätt och också försöker söka olika vägar till bättre ekonomi, så det blir mycket stor konkurrens om de få stipendier som kanske går att söka. Jag känner inte till någon sammanställning som jag skulle kunna rekommendera, tyvärr.
    Om du själv hittar - får du gärna tipsa oss! Vi vill också lära oss mer inom det område som du ställer din fråga inom.
    Lycka till!
    Julia