Emma
    Hej,
    jag har inte riktigt fattat det här med studiehjälp under basåret. Jag vet att man behöver ansöka om studiemedel men behöver jag göra det med studiehjälp?

    Mvh,
    Emma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    gäller din fråga Basåret på komvux eller på en högskola, eller ett universitet? Olika utbildningar kan kallas för "basår". Det är stor skillnad i att läsa på komvux (kurser på gymnasienivå som är ihopsatta till ett basår) eller på högskola-universitet. I vilket fall fattas beslutet av CSN och när du inte längre är gymnasieelev, då kommer inga pengar för studier komma automatiskt, Du måste alltid ansöka om studiestöd. Du kan läsa mer på CSN´s webbplats och kontakta de som jobbar på CSN och fattar beslut om studiestöd och studiemedel.
    Vänligen
    Julia SYV

    • :

      Tack för svar, det gäller basår på universitetet. Jag gick precis in och kolla på csn:s hemsida och ser inte hur eller var jag ska ansöka om just studiebidrag, utan bara till studiemedel.

    • Julia : När man läser på högskola eller universitet ansöker man om Studiemedel; detta även om man är yngre än 20 år. Du kan även kontakta CSN i den frågan.