Rakibul
    Kan man ansöka till universitetet även om man har F på gymnasiet arbete?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rakibul,
    om man har F i Gymnasiearbete, uppfyller man inte kraven för examensbevis och kan därför ej få ut Examensbevis. Alltså, blir man Obehörig till högskola-universitet i Sverige pga avsaknad av examensbeviset.

    Men om man på andra sätt kan uppfylla Grundläggande behörighet (t.ex genom Omdöme från en folkhöskola, genom gymnasial utbildning från utlandet, genom "reell kompetens": 3-årig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända gymnasiala kurser) då kan man ändå komma in, även om man fick F i just kursen "GA", gymnasiearbete.
    Vänligen
    ANNA