Tea

    Jag undrar om man kan ansöka till en utbildning som kräver en kurs man inte läst. Om man alltså ansöker till programmet idag, och även anmäler sig till en distanskurs som krävs i behörigheten så att man hinner läsa färdig den tills utbildningen börjar?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Tea,
    om du i din fråga menar ansöka till svensk högskole- eller universitetsutbildning då måste du Komplettera senast 18 juni 2020, om du vill kunna bli antagen till utbildning som börjar i augusti/september 2020. Sista dag för KOMPLETTERING för behörighet är 18 juni 2020.
    Om det visar sig att antal behöriga sökande till "din utbildning" är färre än utbildningsplatser, kan utbildningen öppna för SEN ANMÄLAN (så brukar det i alla fall vara). Men om antal behöriga sökande är fler än utbildningsplatser, kan man i så fall inte komma in om man ej påvisade att man är behörig senast sista dag för komplettering.
    Du kan även ringa till Antagning.se, 0771-550 720 (jag är ganska säker på att du får samma svar från Antagning.se som jag ger dig nu).
    Vänligen
    SYV

    • : Tack för svaret. Hur fungerar kopletteringen? Är det något man måste anmäla att man gjort eller uppdateras ens studieplan automatiskt efter att man läst fler kurser utöver de på ens schema?
    • Valentina : Du måste senast 18 juni 2020 ladda upp ditt nya betyg på din inloggning på www.antagning.se --- Du gör ansökan/anmälan senast 15 april 2020 och sedan kan du gå in med din inloggning och se vilka betyg som är synliga; om det nya betyget du fått ej syns på din inloggning, då måste du se till att ladda upp det betyget själv - det är ditt ansvar att Antagning.se kan se alla de betyg som krävs för behörighet: både grundläggande och särskild behörighet. Det är inte alla skolor som är anslutna till den gemensamma betygsdatabasen BEDA; och även om skolan är ansluten, funkar det inte 100% alltid... och du har ansvar för att Antagning.se har tillgång till alla dina betyg (eller i alla fall alla betygen som krävs för behörighet).
    • : Okej, tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer