Elev

    Hej! Jag har gjort en prövning i matematik 1 men har redan en gymnasieexamen som jag söker med i urvalsgruppen BI. Jag funderar nu över hur det går till när man även skal söka i BII. På min profil, bland mina meriter, finns betyget på prövningen uppladdat. Är det så att jag automatiskt är med och söker i urvalsgrupp BII när jag gjort en prövning eller måste man själv göra en anmälan? När jag gjorde högskoleprovet sökte jag automatiskt med det resultatet och var med i den urvalsgruppen. Hur räknas det nya meritvärdet ut och hur ersätter betyget från prövningen det gamla betyget i Matematik 1?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,
    om du fick högre betyg i matte 1 än du hade i ditt examensbevis, då kommer Antagning.se räkna in det nya betyget i ditt meritvärde för gruppen BII (kompletteringsgruppen). Det sker automatiskt. Du behöver bara se till att alla dina gymnasiala betyg syns för personal på Antagning.se
    Om du ser betygen på din inloggning på www.antagning.se då ser personal det också.
    OBS! betyget du kompletterade med måste höja ditt meritvärde, alltså om det skulle vara samma eller lägre betyg du fick nu, då kommer inget att ändras. I annat fall - så får du nytt (högre) meritvärde och med det prövas i BII. Samtidigt prövas du i BI med det gamla (lägre) meritvärde.