Elev

    Hej, jag studerar i komvux där jag har 450 poäng kvar för examen, vilket är 2250 poäng minimum för att kunna ta ut en examen. Jag tänkte läsa allt på en termin genom att göra en prövning och läsa resten av kurserna på komvux. Det kan hända att jag läser sommar kurser i komvux och därför undrar om man kan söka till universitet/högskola efter eller under sommaren?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej och tack för din fråga!
    För examensbevis från komvux krävs 2400 betygsatta poäng. Av de får max 150poäng vara F. Det är alltså 2250 GODKÄNDA poäng som du måste ha + 150 F-poäng får tas in. F-betygen drar dock ner ditt jämförlesetal/snittbetyg ganska mycket. Så, rekommendationen är att undvika F-betygen i examensbeviset.
    Vad gäller när man kan söka till svenska högskole-universitetsutbildningar så finns information om det på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - viktigt att tänka på när sista dag för komplettering ligger, också. Om man söker till svensk högskole-universitetsutbildning med start i början av höstterminen, brukar sista dag för att göra ansökan ligga mitt i april och sista dag för komplettering mitt i juni (kan t.ex vara 21 juni, kan vara lite olika datum olika år).

    Liselotte