Elev på Samhällsprogrammet

    Hej! Jag är osäker på vad jag vill söka till för universitet, och kan bli så att jag väntar och söker till Vårterminen. Erbjuds alla utbildningar till även till vårterminen, eller startar de flesta under höstterminen. Såg exempelvis att socionomprogrammet går att ansöka till under höst och vår, men att journalistprogrammet endast går att söka till under hösten.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är väldigt olika vilka utbildningar på svenska lärosäten som startar på hösten, på våren eller både på hösten och på våren och det kan också ändras när som helst. Utbildningsutbud fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Första dagen i anmälningsperioden när man söker till höststart brukar ligga i mitten av mars; och första dagen i anmälningsperioden inför start på våren brukar ligga i mitten på september och det är först då som man garanterat kan få veta vilka utbildningar som blir sökbara.
    Du kan givetvis titta på när starterna låg i då-tid, förut och det är möjligt att det kan fortsätta på samma sätt som innan, alltså de utbildningar som brukar ha start på hösten och på våren fortsätter ta in till varje termin... men det kan också ändras. Vill du få förhandsinformation är bästa chans att fråga studievägledare på de programmen som intresserar dig eller kanske ännu bättre att fråga antagningsgrupperna/antagningsenheterna på lärosätena (de bör veta på förhand hur antagningssituationen - vilka utbildningar blir sökbara - kommer se ut framöver); men det är inte helt säkert att de vill svara på den frågan, utan de kan svara att du får invänta när utbildningen blir sökbar på www.antagning.se och då vet du att du kan söka till en viss start.

    Studie- och yrkesvägledare