Elev

    Hej! Nästan de senaste 10 åren så har Stockholms Universitet haft VT ansökan tillgänglig för deras grundprogram inom företagsekonomi. Jag vill byta universitetsstudier nästa termin och undrar om det på något sätt kan bli så att VT ansökan tas bort? Eller måste dem förvarna i förväg ifall dem tar bort den? Anledningen till att jag undrar är eftersom att VT kräver mycket lägre betyg än HT och att jag kanske inte kommer in på HT. Men om de plötsligt tar bort VT ansökan vill jag inte vänta ett helt år igen. Vet ej om jag formulerat frågan bra men hoppas att ni förstår vad jag menar. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,
    utbildningsutbud för svenska högskolor och universitet fastställs i sin heltid till första dagen i anmälningsperioden, vilken till vårterminen brukar vara den 15 september. Innan dess så brukar de som jobbar på institutionerna ändå ha en ganska bra uppfattning om vilka utbildningar som kommer att bli sökbara, så fråga gärna på den institutionen där utbildningen ges. Du kan till exempel kontakta programrektorn och fråga om det finns planer på att ta bort start på våren eller om inga sådana planer finns.