Anderas

    Hej! Jag undrar om man gör en prövning i en kurs på Komvux. Man läser bara en kurs, och man får F i kursen och får detta i betyg. När man ska söka till ett lärosäte, kommer man att ansöka i b1 eller b2 gruppen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    F-betyget kommer inte höja ditt meritvärde. Om du redan är behörig och sedan läser en kurs och får F i den kursen på komvux, kommer inte dina möjligheter att komma in på en högskoleutbildning påverkas (det blir som om du inte läste den nya kursen), så du prövas i samma urvalsgruppen som innan, alltså innan du läste en kurs på komvux i vilken du fick F.