Enok
    Hejsan,
    Jag har för nu ansökt till några utbildningar men är intresserade av att ta en fristående kurs i envariablesanalys. Helt enkelt undrar jag hur prioriteringen av ansökningarna för kurser och program går till eftersom att dem hamnar på exakt samma lista när jag ansöker till dem på antagning.se. Låt säga att jag kommer in på envariablesanalys kursen och den ligger som första val, stryks jag då från mina andra utbildningar eller vice versa? Eller låt säga att jag ansökt till två separata kurser där den ena prioriteras över den andra, stryks jag gå från en kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Enok,

    svar på din fråga beror på om de utbildningar du söker till (kurser och/eller program) går på heltid eller på deltid. Både kurser och program kan ges på deltid, t.ex på halvtid. Antagning.se antar till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 150% av studietakt = 1,5 "heltider". Om alla utbildningar du söker till ges på heltid, kan du bli antagen endast till en utbildning. Men om någon eller några av utbildningar du söker till går på deltid, kan du bli antagen till flera, t.ex kan du bli antagen till 3 st.utbildningar som går på halvtid samtidigt. Du kan ringa till antagning.se - 0771-550720

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Låt säga då att jag ansöker till en utbildning på "heltid" som första val och sedan väljer jag en kurs i envariablesanalys på heltid som andraval. Om jag kommer in på utbildningen kommer jag då också in på kursen så länge det inte överstiger 45hp? Utbildningen i termin 1 har 30hp medan kursen är 15hp.
    • Mikael : Om kursen på 15 hp läses på en termin då är den på halvtid. Däremot läses den kanske endast under första eller under andra halvan av terminen och då läses den på heltid men endast under en del av terminen. Fråga antagning.se hur det i så fall blir för dig just i detta fallet. Du fick tel nr i svaret, ovan.