Johanna

    Jag ska börja på celsiusskolan i Uppsala till hösten, vilket ligger i en annan kommun. Jag vet inte vad ansökningskoderna är till den skolan. I Karlskoga på Möcklengymnasiet är det tex NA-KAM.

    • SYV-besökare : vilken kommun är du folkbokförd i idag?
    • : Karlskoga kommun
    • Anna : Kommer du bli folkbokförd i Uppsala eller mycket nära Uppsala innan nästa läsår börjar?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Johanna,
    Celsiusskolan är en Kommunal gymnasieskola och elever som är folkbokförda inom skolans upptagningsområde "går före" de elever som är folkbokförda utanför upptagningsområdet, alltså även om uppsala-elev har mycket lägre betygspoäng från grundskola, kommer hen, om hen är behörig, antas före dig, som är folkbokförd utanför... Det kan alltså bli så att det ej blir aktuellt att ta in ngn elev, oavsett hur höga betyg eleven har, som är skriven längre bort från Uppsala.
    Det är inte förbjudet att söka, men det kan bli så att du ej kommer ha en chans att komma in (just pga det är en Kommunal gymnasieskola).
    Om du kommer bli folkbokförd i eller nära Uppsala - då är det viktigt att veta När du blir det.
    Sök också till ngn fristående skola - friskolorna tar in alla elever på samma sätt, som förstahands-sökande, oavsett folkbokförings-kommunen.
    Om olika skoltyper inom gymnasiet - se gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Exempel på friskolorna i Uppsala:
    procivitas-privata-gymnasium-uppsala
    NTI-gymnasiet-uppsala
    gymnasium/kunskapsgymnasiet-uppsala
    gymnasium/jensen-gymnasium-uppsala
    *********
    Just en fråga om "koder" måste du ta med gymnasieantagningskansliet.

    • : Jag ska börja på en niu utbildning, så jag kommer att ha ett sådant avtal att jag placeras med de folkbokförda. Men vad är "Gymnasieantagningskansliet"?, tack.
    • Anna :

      Var god - Läs mitt svar nedan. Det finns många olika gymnasieantag.kanslier; vilket av de som tar hand om just din gymnasieansökan beror på var du är folkbokförd; i fall du söker utanför upptagningsområdet, brukar det vara så att det är ändå "ditt kansli" som tar emot din ansökan och skickar den, vidare, sen till rätt kansli.
      Men det kan vara lite olika i olika län. Sedan är det rätt så "speciellt" med NIU-ansökningar... därför är mitt bästa råd att du pratar med SYV-en på din nuvarande skola. Du kan också maila till båda gymn.antagningskanslierna - i Örebro och i Uppsala; uppge i så fall att du söker NIU och vilket program du vill komma in på Celsius-skolan (och även önskemål om inriktning på programmet). Flera som förhoppningsvis kan hjälpa dig i den frågan: personal på ditt specialidrottsförbund och din gympalärare.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej;
    Här är kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen Uppsala:
    Uppsala kommun, Utb.förvaltningen, Antagning Gymnasieskola 75375 UPPSALA

    Besöksadress: Stationsgatan 12. Epost: [email protected]

    Tel:0771- 727 001
    ***********
    och här är kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen i Örebro län
    Box 31110
    70135 Örebro
    Epost: [email protected]

    Tel: 019-21 10 00 (servicecenter).
    ***********
    Det är inte omöjligt att i fall du, när du är folkbokförd i Karlskoga, vill söka till gymnasiet i Uppsala - att endast SYV eller personal på gymnasieantagningskansliet kan lägga in din ansökan, ej du själv som elev - på din elev-inloggning.
    Olika gymnasieanag.kanslierna gör olika i den frågan.