Kübra

    Hej! Det är så att jag blivit antagen till statsvetenskap I vid Stockholms Universitet (30 HP) respektive juridisk översiktskurs vid Uppsala Universitet (15 HP). Jag har nu dock fått ett oväntat jobberbjudande, varav jag därifrån också har beviljat studieuppehåll som har blivit nekade. Frågan är då om jag ska hoppa av nu och söka till VT 22 istället? Kommer mina chanser till att bli antagen vara lika stora i och med att jag har blivit antagen nu? Målet är även att söka till juristprogrammet till VT 22 (jag har reserv 260 av 1800 just nu till jurist i SU. :) Mvh, Kübra Binici

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att man tackar Nej till erbjuden studieplats på en svensk högskoleutbildning kommer inte påverka möjlighet att komma in på samma eller på en annan utbildning i framtiden (det blir alltså varken sig svårare eller lättare att komma in nästa gång utan du kommer konkurrera om plats på utbildningen på vanligt sätt, som om du inte kommit in vid något tidigare antagningstillfälle).
    Frågan är då om jag ska hoppa av nu och söka till VT 22 istället?  - skriver du. Och jag tänker så här: om du vill jobba nu och inte kan kombinera jobb med studier, så måste du hoppa av.
    Du skriver också om att du vill komma in på juristprogrammet. Juristprogrammet är utbildning på 4,5 år. Studiemedel kan man på eftergymnasial nivå få i som högst 6 år, på så sätt kan du läsa med studiemedel i ännu 1,5 år (förutom studier på juristprogrammet). Men annars så får man tänka på att inte använda för mycket av studiemedel om man senare vill läsa en lång utbildning (för att inte hamna i en situation där man ej har försörjning under senare del av sitt utbildningsprogram).

    Om ditt främsta mål är att komma in på juristprogrammet, då vinner du kanske mer på att försöka få upp ditt meritvärde ännu mer + göra högskoleprovet (om du får den möjligheten) och även om du gjort högskoleprovet förut, göra det ännu en gång. Studier på högskolenivå kommer inte hjälpa dig komma in på juristprogrammet.