Tarja
    Hej!
    Jag kom in på mitt förstahandsval (spetsprogramm) och trodde då att det inte var möjligt att komma in på andra valet. Dock är jag nu antagen även på mitt andra val i min hemkommun och måste därför tacka nej där. Frågan är vilket av alternativen jag ska välja för att tack nej till min utbildning. Dem jag kan välja är: JA till erbjuden plats men vill stå kvar som reserv till högre val, JA till erbjuden plats och är ej intresserad av andra val, NEJ till erbjuden plats men vill stå kvar som reserv till högre val och NEJ till erbjuden plats och är ej intresserad av andra val.

    Jag vill ha kvar min plats på mitt första val och tacka nej till andra valet. Hur gör jag så att jag inte blir helt utan gymnasieutbildning?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Hej Tarja.

    Om jag förstår dig rätt så har du blivit antagen både till ditt första val och även ditt andra val?
    Kommer det upp förslag som "tacka ja till min plats på..." så att det beskrivs vilken skola du tackar ja till?
    Det brukar inte vara så att en elev kan bli antagen till två skolor samtidigt förmodligen har något blivit fel därför att du sökt en utbildning i din hemkommun samt en spetsutbildning.
    För att vara på säkra sidan hade jag kontaktat en handläggare på gymnasieantagningen i det län som du bor. Så att gymnasieantagningen kan svara åt dig för att inget ska bli fel eller missförstånd.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV