Maria
    Om man exempelvis söker till flera gymnasium, kan man bli antagen till flera gymnasium på en gång då? och isåfall kan man tacka nej/ja då?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Maria,
    du blir Antagen till en skola.
    Du kan samtidigt stå i Reserv till flera skolor (till dem som är högre prioriterade i din gymnasieansökan).

    Vi rekommenderar att söka till flera skolor. Dock är det viktigt att prioritera noga
    som första val sätter man upp den skolan, program (och i vissa fall även inriktning - t.ex. på Estetiska programmet måste man direkt välja inriktning) som man gillar bäst.
    I fall du blir Antagen på ditt tredje alternativ, står du i reserv till första & andra alternativen.
    Vi hoppas givetvis att du kommer in på ditt första alternativ. Vi håller tummarna!

    Vänligen
    Peter SYV