Alexandra
    Hej! Tack för ett bra svar!

    Jag undrar hur många metripoäng man ska ha för gå i naturvetenskaplinjen i mimers hus i kungälv.. Jag vet att det är omöjligt att veta säkert.. Men hur många var den förra året? Skulle man kunna få reda på det på något sätt? Och när man skriver i genomsnitt vad menar man då?

    Hälsningar Alexandra
    • Anna : Titta gärna in på http://issuu.com/framtidsutveckling där du kan läsa "papperstidning" i pdf, som annars skickas hem till alla som fyller 15 år i år. Du kommer att få ditt ex. nästa år hem i brevlådan. Än så länge kan du läsa på dator på den länken som jag skickar nu. ;-)
    • Anna : Oj, ser att det inte går att komma direkt in på sidan, klistrar in länk i mitt utökade svar till dig nu, OK? *L*

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    Mvt = meritvärde och är summan av de betyg som man får i å k 9.
    De elever som nu läser å k 1 på Naturvetenskapsprogrammet på Mimers Hus i Kungälv hade som lägst 167,5 Mtv /den elev som kom sist med lägst antal poäng/, men det stor ändå fem lediga platser, vilket innebär att fem till elever skulle kunna tas in, men det fanns inte fler BEHÖRIGA sökande och därför blev det lediga platser kvar.
    För att bli behörig till NA måste man ha minst E i följande kurser från vårterminen i å k 9 i grundskolan:
    svenska /alt. svenska som andra språk/
    engelska
    matematik
    fysik
    kemi
    biologi
    samt sex andra valfria ämnen.
    Sammanlagt är det 12 godkända betyg som krävs och därför var det förra året möjligt att komma in på NA på Mimers med 120 i Mtv.
    Har man mindre - då är man inte behörig.
    Man kan, å andra sidan, har mycket mer, men ändå inte vara behörig om man inte har godkända betyg i de RÄTTA ÄMNENA.
    Exempel: man har A-betyg i alla grundskoleämnen men har F i Kemi - då har man 300 Mtv men ej är behörig då Kemi krävs för behörighet till NA och Teknikprogrammen. Samma elev kunde däremot komma in på vilket annat program som helst, förutom NA och TE.

    När man skriver i "genomsnitt" menar man MEDEL. T.ex. i en klass har 15 elever alla A-betyg och 15 andra elever har alla E-betyg /det är lättare att räkna om det är så jämna tal... *L* ;-)/. A-betyg motsvarar 20 poäng. E-betyg motsvarar 10 poäng. I den klassen har eleverna I GENOMSNITT betyg C /som ger 15 poäng/: om hälften har det högsta och hälften - det lägsta möjligt - blir genomsnittlig resultat precis i mitten.
    Ett annat exempel: en av dina kompisar har 5 mil till skolan, en annan - har 1 mil till skolan. I genomsnitt har de 3 mil till skolan var... man lägger ihop 5 + 1 = 6 mil och delar med antal deltagande personer, som är 2.
    Ännu ett exempel: du äter 3 äpplen om dagen /säger vi/, din syster äter inga äpplen /hon gillar inte dem, säger vi *L*/ och din mamma äter 9 äpplen om dagen (vi säger att hon älskar äpplen ;-). Då äter ni i familjen i genomsnitt 4 äpplen per person och dag (det ätts 12 äpplen om dagen av 3 personer - och då spelar det ingen roll om någon äter alla dem och någon inte äter alls - det är ju GENOMSNITT som vi vill räkna ut här...).
    På samma sätt räknar man ut Genomsnittspoängen - lägger ihop allas poäng och delar på antal elever. Varför man gör det - för att se en "bild" om eleverna som kom in på just ett visst program just det här året och på just den här skolan hade t.ex. 130 Mtv i genomsnitt eller 305 mtv. Det säger nåt om nivån på elevernas förkunskaper. Om genomsnitt på ett högskoleförberedande programmet skulle ligga på 120 Mtv, vilket är det lägsta möjliga - skulle det betyda att ingen av sökande hade ens en poäng extra utöver det minimum som krävs. Sedan finns det några få utbildningar där genomsnittet ligger väldigt högt, ca 300 Mtv, t.ex. - vilket betyder alla eleverna hade väldigt bra betyg från nian. Men även i en sådan klass kan det finnas någon som bara har 120 Mtv (som kom in sist, på den sista platsen). Det är "lägsta antagningspoäng" som markerar vad den "sista eleven" hade.
    Så - om man tittar på
    Högsta antagningspoäng... Genomsnittet... och Lägsta antagningspoäng - på samma utbildning ... får man en övergripande BILD av elevernas förkunskaper.
    Antagningssidan för Västra Götalands län https://www.indra2.se/#!/ öppnar 1 november. Där skall du kunna se statistik för föregående år, om du är intresserad av det.

    Mvh
    Anna SYV

    Hej igen, här kommer den http://issuu.com/framtidsutveckling
    och du kan läsa både Gymnasieguiden och Framtid - bland annat som pdf.
    Annars så skickas det hem till alla elever i Sverige som fyller 15 år i år, men du är lite för ung ännu...
    så du får läsa på dator i stället. *L*
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Tack så jättemycket!! Sjukt snällt av dig.. Jag har 227,5 poäng nu så känner mig lite lung :)) Tack!!
    • Mikael : Vi på Fragasyv.se är glada om vårt svar blir till hjälp i din studieplanering. Mvh Mikael SYV

    Hittade inga frågor