Sandra

    Hej, Jag har alltid haft två olika, på många vid lika, på många vis skilda drömutbildningar.

    1. Kandidat+Master i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

    2. Juristprogrammet vid Lunds Universitet.

    Jag har alltid uppfattat det som mer eller mindre omöjligt att ta mig in på Handels i Stockholm pga. deras höga betygskrav med ett lägst jämförelsetal på 17,0 utan inräknat meritipoäng, oavsett HP-resultat (så som jag uppfattat det), vilket skulle innebära att jag har många kurser jag skulle behöva läsa upp betyg i då jag har lägst C i princip i alla ämnen, några B och några A, det hade varit enklare att höja mig om jag haft några E då skillnaden blivit större på färre kruser. Jag skulle därmed behöva ägna ca. 1-2 år på att läsa upp och pröva ämnen och det skulle även kosta en hel del då varje prövning tar en pris på 500kr, prövningen är inte heller en garanterad höjning, vilket betyder att jag förmodligen skulle behöva göra om det flera gånger i vissa svårare ämnen.

    På HHS hemsida beskrivs det på detta sätt:

    "Ansöker du via betyg, så måste du också möta samtliga behörighetskrav. Ansöker du via högskoleprovet, så måste du möta samtliga behörighetskrav och även ha ett lägsta jämförelsetal på 17.0."

    https://www.hhs.se/en/education/bsc/rm/application--admission/swedish--application--admission2/rm-betyg/

    Men jag hittade en tidigare fråga här på frågasyv:

    "För att vara behörig att söka till programmet krävs grundläggande behörighet och dessutom krävs lägst betyget C i:

    Svenska 3

    Engelska 6

    Matematik 3b eller 3c

    Samhällskunskap 1b alternativt 1a1+1a2

    Historia 1B alternativt 1a1+1a2

    Dessutom krävs ett jämförelsetal på lägst 17,0 eller ett högskoleprovsresultat på lägst 1.5."

    https://www.fragasyv.se/fragor/antagningskrav-handelshoegskolan

    Jag undrar om det sistnämnda stämmer, att ett jämförelsetal på 17,0 kan ersättas av ett högskoleprovsresultat på lägst 1,5? För om det stämmer innebär det att jag inte kommer behöva plugga upp mina kurser, utan enbart kan satsa på att skriva 1,6-1,8 på högskoleprovet för att ha en chans att komma in på programmet. Det som gör mig osäker är att de själva inte nämner det på sin hemsida.

    Jag har trots detta svårt att bestämma mig vilken utbildning jag bör välja, jag har haft planer på att jobba både med företagsekonomi, nationalekonomi samt på en affärsjuridisk firma. För att jobba på den affärsjuridiska firman krävs att jag är jurist eller advokat, alltså att jag läser juristprogrammen. Är det möjligt att på något sätt kombinera studier på HHS med juristprogrammet? Båda utbildningar är tuffa, speciellt juristprogrammet, men jag känner att lägga 5+4,5+2 (Advokat) = 11,5 års utbildning kanske inte är rimligt, jag kommer förmodligen behöva välja om vissa kurser inte kan läsas parallellt och tentas av. Finns det någon möjlighet att jobba med de ekonomiska områden jag nämnt som jurist, eller bör jag räkna bort det? Jag har haft planer på Affärsjuridiska kandidatprogrammet vid Linköpings Universitet, men denna är på 5 år då master är mer eller mindre obligatorisk och de rena juristprogrammen verkar konkurrera ut dessa, speciellt vid juristprogrammet+fristående kurser i ekonomi. Det lutar mot att jag väljer HHS om det visar sig att jag kan komma in där efter 1-2 års hårt slit.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    HHS är en privat högskola och deras behörighetskrav "avviker" rätt så kraftigt från de "vanliga" behörighetskraven; HHS kan också när som ändra sina behörighetskrav... ang. svar här på fråga SYV, som vi gav "förut" så var det då antingen att vi kopierade info från HHS hemsida (som fanns på HHS hemsida då) eller att vi fick svar på mail eller telefon från HHS personal (återigen  - då svaret gavs, alltså "förut"). Vad som gäller idag och i framtiden - är det bäst att fråga HHS personal. Utgå ifrån den info som finns på HHS egen hemsida, i första hand. Vid oklarheter - är det, som sagt, bäst att få info "straight from the horse´s mouth". :)
    ***
    ang. högskoleprovet
    Har du gjort HP ngn gång? Vad fick du för resultat? Det är svårt att få så högt resultat som 1,5 på högskoleprovet. Även om pluggar och sliter i många år, finns det inga garantier på att uppnå en viss grad/nivå på HP.
    Tips!
    på Lunds Universitet brukar Utvidgad juridisk introduktionskurs erbjudas med platsgaranti, alltså alla behöriga tas in. De ca 20 bästa studieresultat i slutet av kursen får plats på juristprogrammet på Lunds Universitet; jag tycker det är ett bra sätt att testa på läsa juridik på högskolenivå och få även en chans att komma in på juristprogrammet den vägen.