Erik
    Jag ska börja andra året på gymnaiset (samhäll), jag har precis slutat ettan på gymnasiet. Mina framtidsdrömmar är att komma in på utbildningen psykolog. Vilket jag jobbat hårt för, jag gick ut år 1 med A i alla ämnen, förutom i matte. Jag har svårt för matte, jag har diagnosen Dyskalkyli.
    För att komma in på psykologprogrammet kämpar jag hårt för mina betyg, men jag ska även göra högskoleprovet och pluggar inför det nu till hösten. Mitt problem är att jag måste minst få ett resultat på 1,7 för att säkerställa min antagning till psykolog. Problemet är att halva högskoleprovet består av ren matematik, vilket jag inte kan oavsett om jag pluggar. Som det ser ut idag klarar jag knappt matten i skolan men kämpade till mig ett E ändå.

    Vad finns det för möjligheter för mig med dyskalkyli? Jag vet att det finns speciella prov för de med Dyslexi men inte för Dyskalkyli, är mina chanser till min drömutbildning sumpade enbart för att högskoleprovet inte har prov för dyskalkyli? Vad har jag för möjligheter? Finns det speciella urvalsgrupper vid sökning till högskola för dyskalkyli?

    1 Svar

    Hej Erik!

    Dessvärre finns inte samma möjligheter för personer med dyskalkyli som om du har dyslexi dvs längre provtid.
    Jag håller verkligen med dig om att personer med dyskalkyli borde få anpassade prov eller någon liknande lösning, dessvärre har jag inte hört att något sådant har införts.

    Det jag tycker att du kan göra är att höra av dig till det lärosäte som anordnar högskoleprov där du bor och hör om de fått direktiv kring dyskalkyli, kanske kan något ha ändrats?

    https://www.hogskoleprov.nu/ står följande:

    Du som har dyslexi eller är svagt eller gravt synskadad har möjlighet att få göra ett anpassat högskoleprov. Du får längre tid på dig. Ditt intyg bör du skicka in samtidigt som du anmäler dig till provet eller senast sista anmälningsdag. Det ska skickas till högskolan eller universitetet som håller provet på den ort du har anmält dig till.

    Det gäller inte dig som du ser, det nämns heller inget annat om dyskalkyli.

    Jag tycker att du självklart ska skriva provet ändå, du kan skriva provet flera gånger och det är ditt bästa resultat som räknas med när du ansöker. Resultatet kan aldrig påverka din ansökan negativt, du får bara möjlighet att söka i fler urvalsgrupper.

    Stort lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV