Julia
    Hej! På Göteborgs Universitets hemsida står det att 66% av platserna bestäms efter betyg, 34% efter högskoleprove och att hälften av alla platser använder man högskoleprovets resultat ifall vissa har samma betyg. (Har tittat på läkarprogrammet, vet inte om det är så på alla andra). Min fråga är då, hur den resterande delen som enbart har högskoleprovets resultat kommer in? Om vi säger t ex att det finns ett antal personer som alla har samma höga resultat på högskoleprovet? Är det så att den som anmäler sig först tar platsen? Eller om det är två som har samma högskoleprovsresultat, att den som har högst betyg får platsen? Hade lite svårt att uttrycka frågan, hoppas att ni ändå förstår! :)
    //Julia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Jag tror jag förstår din fråga.
    Det är mycket högt tryck på Läkarprogrammet, utbildningen är mycket populär och det brukar finnas ett stort antal sökande med höga betyg och med högt resultat på högskoleprovet.

    Om man anmäler sig i tid /inom ansökningsperioden/ så spelar det ingen roll vem som sökte under första dagen i ansökningsperioden och vem som sökte under sista dagen. Det är alltså INTE "först till kvarn"-principen vid antagning till högskola/universitet i Sverige.

    Om antal sökande med samma resultat efter högskoleprovet är fler än antal utbildningsplatser, avsedda för dem, rangordnas de efter Meritvärde (betygsresultat) och i fall det inte hjälper (då t.ex. två sökande med samma resultat efter högskoleprovet & samma Meritvärde), kan lottning äga rum alt. kan beslut fattas att i stället för lottning ge platsen till en sökande som står för "underrepresenterat kön" eller p g a någon annan anledning kan få företräde till utbildningsplatsen.

    Det är alltså fördelaktigt att ha höga betyg även om man gör högskoleprovet och hoppas komma in i HP urvalsgruppen. Men ibland får man även förlita sig på "tur" och hålla tummarna riktigt hårt om utlottning äger rum. Utlottning tas i bruk som sista utvägen då det inte finns någon annan möjlighet att lösa tillsättning av utbildningsplatser.

    Min förhoppning är att du nu fick svar på din fråga. I annat fall måste jag be dig att återkomma.
    Med vänliga hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare