Zozan
    Hej, jag måste fråga en sak. Jag har gått ut från gymnasiet med F i svenska som andra språk 3. Och sedan läste jag upp kursen på komvux och lyckades förbättra den till betyg C. Och jag hade även bara godkänd i svenska som andra språk 1 och 2 när jag har gått ut från gymnasiet men jag gjorde prövningar på komvux efter gymnasiet och höjde dem till A. Men frågan är, när jag försöker att ansöka till universitet eller högskola säger antagning.se att jag har laddat upp ett studiebevis från gymnasieskolan och har läst enstaka kurser på komvux. För att jag ska bli grundläggande behörig till högskolestudier krävs en examen. Jag förstår inte riktigt vad jag mer måste göra för att ha rätten till att ansöka till universitet. Hur får man en examen? Jag har redan 2500 poäng och fixat den grundläggande kursen svenska som andra språk 3. Jag är faktiskt så orolig att jag inte kommer en dag komma in på någon utbildning. Kan ni visa mig en väg som jag kan göra för att slippa allt de här?

    Mvh,

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Zozan!

    Vad bra att du läst och klarat kurserna!

    För att vara behörig till att söka till universitet och högskola behöver du en s.k grundläggande behörighet.

    För att nå en yrkesexamen (från ett yrkesporgram) ska du ha minst 90 % godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 måste vara godkända, det vill säga betygsatta med lägst betyget E. Av de programgemensamma ämnena måste minst 400 poäng vara godkända. Gymnasiearbetet ska också vara godkänt för att du ska få ut en yrkesexamen. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6 med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    För att nå en högskoleförberedande examen (från ett högskoleförberedande program) ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    Så om du har något av det som står ovan har du en examen och grundläggande behörighet ska det inte vara några problem för dig att ansöka på antagning.se.
    Vissa utbildningar kan dock kräva särskild behörighet dvs att du även behöver ha läst andra kursesr, vilka det är beror på val av utbildning.

    Hälsningar
    Melina, SYV