Lars

    Hej! Jag undrar ifall jag måste acceptera någon av de utbildningarna jag ansöker till. Alltså kan jag exempelvis ångra mig och på så sätt spara mitt högskoleprovsresultat till nästa antagningsperiod? En annan fråga är ifall jag kan använda samma högskoleprovsresultat under två antagningsperioder.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    englit de nugällande reglerna gäller resultat från högskoleprovet i 8 år framåt, var god läs information på studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta
    Du får söka till hur många utbildningar som helst och tacka Nej till alla studieplatser du får (det är inte förbjudet och många, av olika anledningar, tackar Nej till erbjuden studieplats, vilket inte får några påföljder eller negativa konsekvenser vid senare ansökningar). Du får använda högskoleprovsresultatet i 8 år efter det att du gjort högskoleprovet (om inte reglerna ändras igen... förut gällde högskoleprovets resultat i fem år).

    Studie- och yrkesvägledare