Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!
    det med "Akademiska poäng 33%" - står endast på utbildningar på Avancerad nivå där man för behörighet behöver ha avklarade tidigare studier på högskolenivå... det är alltså magister-, masterprogram eller kurser som för Behörighet kräver att man har avklarat 3-årig högskoleutbildning sedan innan.
    Annars så är det för utbildningar på grundnivå: platserna fördelas mellan sökande i olika urvalsgrupper; ibland kan man se att även AU, alternativt urval har ett antal platser - max en tredjedel platser får utbildning reservera för AU. Om AU var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • : Jaha, så urval handlar om hur många som antas från de olika sättan att söka på. T.ex betyg från gymnasiet eller högskoleprovet.
    • Mikael : ja. så är det. Men du kan prövas både i betygsurvalet och i HP-urvalet, alltså kan du prövas flera ggr till samma utbildning, om du har resultat från högskoleprovet.