Maximilian

    Jag går just nu naturvetenskapsprogrammet där alla kurser för att ansöka till de flesta civilingenjörsinriktningarna är med. Mitt största intresse är mjukvaruutveckling och jag tror att civilingenjör kommer vara det perfekta yrket för mig. Jag har däremot svårt att hitta vilka betyg som jag i genomsnitt behöver för att ha en god chans att antagas, gärna på någon av de större skolorna t ex. KTH eller Chalmers. Vilka betyg behöver jag för att ha god chans att antagas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ju högre betyg, desto bättre. Exakt hur höga betyg som kommer att krävas vid nästa antagning, är det ingen som vet - då antagningsgränser uppstår i konkurrensen /antal utbildningsplatser "ställs mot" sökande med deras meriter och de med högre meriter kommer in först... och sedan, så länge platserna räcker/.
    Men antagningsgränser från tidigare antagningsomgångar är inte hemliga. Det finns möjlighet att se dem både på högskolornas gemensam sida www.studera.nu
    och på diverse andra sajter.
    Dock vet ju, som sagt, ingen om det nästa gång kommer att krävas högre eller lägre betyg... så du behöver kämpa för att få så höga betyg som möjligt. Det finns ingen anledning att få lägre betyg än du har kapacitet till att få! :)

    Se en lista på civilingenjörsprogrammen på Chalmers och KTH - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=civilingenjör - det är över 50 st. olika program. För att få fram Antagningsstatistik från tidigare antagningar, klicka på utbildningens namn t.ex

    Då kommer du till
    Överst till höger Antagningsstatistik - som är en klickbar länk.

    Genom att klicka på "Antagningsstatistik" - öppnas en dialogruta

    där kan du se vilka meritvärden och resultat på högskoleprovet som gav plats på just den utbildningen vid tidigare antagnings-omgångar.
    BI - är urvalsgruppen för dem som kommer direkt från gymnasiet /utan kompletteringar/;
    BII - urvalsgruppen för de som kompletterade efter gymnasiet.
    HP - resultat av Högskoleprovet.

    • :

      Tack för svaret! Sidan studera.nu verkar jättebra för att hitta statistik till antagningspoäng. Jag har bara en fråga till:

      Om jag väljer Programmering 1, (eller senare programmeringskurser beroende på framtida omständingheter) är det meriterande för antagningen eller väger meritvärdet mer än vilka kurser jag gått? Jag tänkte bara eftersom att programmering verkar väldigt aktuellt för civilingenjör inom datateknik.

    • Anna :

      Studera.nu är Svenska lärosätenas gemensam hemsida. Man kan därför lita på info som finns på den sidan. ... ang. Programmering eller andra "profil-kurser" eller "passande kurser": du tänker logiskt och förut, innan gymnasiereformen år 2011-12 så var det "ungefär så" - det spelade viss roll Vilka kurser man gick på gymnasiet, men med reformen Gy2011/Vux2012 ändrades reglerna. Numera konkurrerar man med en Siffra /Meritvärde/ och i meritvärdet ingår Jämförelsetal + meritpoängen. Och meritpoängen får man för moderna språk 3 och högre... Eng7 och "högre kurser i matematik", Endast. Inga andra kurser ger meritpoäng nu för tiden. Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit.