Nabila

    Hej! Jag vill byta från mitt nuvarande gymnasium till Korrespondensgymnasiet, ett distansgymnasium. Jag är medveten att jag måste ha specifika skäl för att ansöka, det kan jag fixa hos kuratorn. 1. Ska jag ansöka via Stockholms gymnasieantagning eller en specifik gymnasieantagning? (Jag bor i Stockholm). 2. På Korrespondensgymnasiets hemsida står det att man ska skicka ett elektriskt kvitto och bilagor som styrker din ansökan. Ska man göra det genom post eller mejl? 3. Jag förstår inte riktigt hur man ska ansöka, skulle du kunna sammanfatta det enklare? Allt info står på deras hemsida men det är lite krångligt att förstå. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nabila,
    du har rätt i att info om hur man gör ansökan finns på Korr-on-linesgymnasiets egen webbplats, nämligen här. Det är bra att du får hjälp av kuratorn, och du kan också be att hen hjälper dig även med att tolka information om hur du ansöker till distansgymnasiet.
    För ansökan till "Korr" till höstterminen 2021 gäller bl.a:
    "Sista dagen att lämna in blankett till Korrespondensgymnasiet för att styrka att du tillhör målgruppen är den 15/2 2021". Och med det menas att du, dina vårdnadshavare eller kuratorn (ev. skolpsykolog eller ngn annan som t.ex rektorn) skickar ifylld blankett med "vanlig" post, papperspost i kuveret ("gammaldags post" som även ibland kallas för "snigelpost"): man skriver ut blankett från den här webbplatsen >>, fyller i den, lägger den i ett kuvert och skickar till Korr-on-lines gatuadress eller box-adress (det är också lite otydligt exakt vilken adress som kuvertet ska skickas till). Tips! sätt en post-it lapp på blanketten där du skriver att du gärna vill ha bekräftelse till "den här epost-adressen (din epost)" på att blanketten kommit fram till Korr-on-line. Den adress som jag har till Korr-on-line är: Korrespondensgymnasiet. Kyrkvägen 28.  385 51 Söderåkra

    Du som bor i Stockholm gör ansökan via ditt gymnasieantagningskansli - gymn.antag i Storsthlm
    Hemsidan för gymnasieval är för dig - gymnasieantagningen.storsthlm.se

    och som en separat obligatorisk moment, skickar du eller kuratorn eller dina vårdnadshavare in ifylld blankett + Elektroniskt kvitto (bekräftelse på att du gjort ansökan till gymnasiet) i ett kuvert till Kyrkvägen 28 i Söderåkra.

    ang. Elektronisk kvitto
    När du gjort ansökan på hemsidan för gymnasieval, bör du få upp på dataskärmen Bekräftelse på att du har sökt (när och vad du har sökt) till gymnasiet. Skriv ut det och stoppa in i samma kuvert där pappersblanketten och övriga pappersdokument/intyg ligger - och skicka alltihopa i samma kuvert.

    Om det är kuratorn som ska skicka blanketten + intygen, kom överens med kuratorn om att du ger utskriven bekräftelse på att du har sökt (så kallat "elektroniskt kvitto") till kuratorn så att hen sedan kan skicka allt i samma kuvert. Då måste du se till att när du gör ansökan att du kan skriva ut Bekräftelse, alltså måste dator vara ansluten till en skrivare.

    Mitt råd är att du involverar SYV på din skola så att hen och kuratorn kan samarbeta och se till att din ansökan görs i tid och på rätt sätt.
    Lycka till!