Christoffer

    Hej,

    Jag börjar andra året på naturvetenskapsprogrammet i höst och har några funderingar. Jag har redan börjat kollat runt på olika utbildningar och jag har kämpat hårt för att komma in på läkarprogrammet, men jag börjar bli otroligt orolig över att jag inte kommer att komma in. Det kvarstår en massa kurser på gymnasiet, men av dem som jag har avklarat hittills ger ett meritvärde på 18,93, och jag räknar med att kunna gå ut med 19. Det blir 21,5/22,5 med 2,5 meritpoäng.

    Jag har kollat på lite antagningsstatistik för att dämpa min oro och vad jag kan se så är det betydligt lättare att komma in på vårterminen, förmodligen på grund av minskat söktryck. 21,50 räckte för att komma in i Umeå, Linköping och Örebro VT 2016.

    Men hur ser prognosen ut i framtiden? Kommer det här hålla i sig, kommer det att bli lättare att komma in, och kommer 21,5 i meritvärde räcka? Det är förstås helt omöjligt att ge ett exakt svar, men finns det någon prognos? Vad tror ni?

    Mvh

    Christoffer

    • : Samma sak gällde för VT 2017, 21,50 räckte för att komma in till läkarprogrammet. Urvalsgrupp BI.
    • : Jag tog kontakt med en annan SYV som gav ett väldigt bra svar, jag klistrar in det här så fler kan ta del av det. Hej Christoffer! Tack för din fråga. Du har ställt en väldigt komplicerad och svår fråga, om 21,50 i meritvärde räcker för att komma in på läkarprogrammet eller inte, och som du själv skrivit så är det inte möjligt att ge ett exakt svar. Det finns idag inga framtidsprognoser som försöker läsa av och gissa hur antagningen i framtiden ser ut. Som du själv säger så räckte 21,50 i meritvärde för att komma in på vårterminen 16, men det har blivit ännu lättare med tiden, vt 17 räckte det med 21,30 – 21,40 i urval 1 BI. Det råder olyckligtvis en bred missuppfattning att det krävs A i alla kurser och det stämmer alltså inte. Det går bra med några B eller något E, men eleven ska ju självklart sträva till så höga betyg som möjligt. Det jag försöker säga är att inte ge upp! Man kommer in förr eller senare om man brinner och kämpar, och det finns flera vägar och flera yrken som liknar varandra. Men som nämnt tidigare, får man lägre än A så är det inte kört, så fortsätt kämpa på så gott du kan. 21,50 är otroligt bra ska du veta! Det är flera faktorer som avgör hur antagningen blir. Min gissning är att det kommer bli lättare med tiden i den närmaste tiden. Det har blivit enklare de senaste åren och det beror framför allt på det nya betygssystemet och GY11 samt högkonjunkturen. Det är viktigt att du förstår att jag kan ha helt fel, det går inte i förväg veta hur antagningen blir i framtiden, men utvecklingen ser ut att hålla i sig och meritvärdet ser ut att minska i framtiden. Årskullarna och antalet sökande minskar också. Nu blev det här ett väldigt långt svar, och konjunkturen spelar in eftersom att fler utbildar sig vid lågkonjunktur. Oroa dig inte för mycket. Fortsätt kämpa! Det går inte att säga nu att du kommer att komma in, men håller det i sig så kommer du in med dina 21,50 i meritvärde. Stort lycka till i dina studier! Med vänlig hälsning, Anna Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Tack så mycket Christoffer för din kommentar. Det var ett bra svar du fick från Anna! Vid antagning till vårterminen brukar antagningsgränsen vara något lägre än på hösten. Fortsätt kämpa! Vi håller tummarna! Men kika också på "liknande yrken" som t.ex BMA, https://framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker och Specialistsjuksköterska, https://framtid.se/yrke/specialistsjukskoterska

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Läkarprogrammet förväntas ha ett fortsatt högt söktryck. Det innebär att antagningsgränsen kommer att förbli hög. Det har varit så flera år tillbaka och är en sådan utbildning som alltid haft många sökande.  För samtliga utbildningar så har oftast vårterminen lägre antagningsgräns, just precis som du skriver.  Sedan kan man se olika trender, dels beroende på hur många som har åldern inne för att söka till universitet, men jag skulle inte säga att det påverkar läkarprogrammet speciellt mycket.
    Läs den här artikeln>> (Från förra året)

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare