Elev

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och ska snart välja utbildning. Jag är inställd på att ja vill plugga vidare på en yrkeshögskola men har svårt att välja vart. Jag är mest intresserad av utbildningarna B2B account manager eller B2B säljare. Jag har kollat på Stockholm school of business och IHM business school men är osäker om min merit från gymnasiet räcker. Behöver hjälp med frågan om det är svårt att komma in på en yrkeshögskola samt dessa utbildningar om man har ca 15,2 i merit. Osäker på mina chansar och Urvalet gör mig även osäker då jag inte exakt vet hur processen går till. Skulle behöva hjälp med hur stora mina chanser är?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    yrkeshögskola tar in på "sammantagen bedömning" där betygen är bara en del, men inte avgörande. det kan hända att tester och intervju "tas i bruk" och även hur man Motiverar varför man vill läsa just den utbildningen också spela roll (här är det stor skillnad mot hur högskolor-universitet gör antagning).
    Mitt råd är att du söker många olika yrkeshögskoleutbildningar. det finns ingen begränsning i hur många du kan söka och du behöver inte prioritera "i första hand", du kan söka alla i första hand. Så, kan du sedan se var du kommer in. Skulle det bli så att du kom in på flera yh, kan du välja sen vilken du tackar Ja till.
    Du frågar hur svårt det är att komma in - och det är extremt svårt att svara på. Det som är lite grand "emot dig" är din unga ålder. Om personer med arbetslivserfarenhet på 10-12 år eller ännu längre söker samma utbildning (och det är vanligt inom yrkeshögskola att man söker när man redan har jobbat i flera år) - då förlorar du på den punkten, "arbetslivserfarenhet", alltså. Och arbetslivserfarenhet kan man inte kompensera med t.ex högre betyg... . Så, här är det frågan om du kommer att komma in inom kort eller om du kommer behöva jobba i några år först. Men sök så många olika yh du kan och lycka till! Se urval av yh-utbildningar i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=B2B