Rema

    Hej! Jag har läst natur på gymnasiet men mina betyg är inte så höga och räckte inte till den utbildning som jag ville egentligen, men iallafall nu i hösten har jag börjat läsa förskollärareprogrammet, men jag inte nöjd med utbildning eftersom i grunden så ville jag läsa byggnadsteknik. Men jag har hört från en lärare att bastermin och basåret kan ge en garantiplats till ingenjörsutbildning även om man inte har högt meritpoäng. Grejen är att jag har frågat syv i min skola ifall det finns chans att jag blir antagen till bastermin eller basår och de sa att tyvärr så kan jag inte bli antagen eftersom jag var redan godkänd i alla ämnen och har behörigheten (fysik2, matte5, kemi2, biologi2) och att bastermin och basår är bara för dem som är inte behöriga och de som inte har dessa ämnen. Men nu i hösten så ville jag pröva och ansöka till bastermin och idag fick jag svar att jag blev antagen till Teknisk bastermin: Husbyggnadsteknik/Väg- och vattenbyggnadsteknik och står reserv på Teknisk bastermin: Byggnadsutformning med arkitektur....Min fråga är då..... hur stor chans att jag får en garantiplats för att bli antagen till en ingenjörsutbildning om jag ansöker i vårtermin???? Tack på förhand

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Rema,
    basår och basterminer på högskolenivå är de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte (högskola eller universitet) får alldeles självt bestämma Om de erbjuder basår eller bastermin och i fall de erbjuder det så kan de kräva matte 2 eller matte 3 för behörighet och även om de accepterar sökande som redan är behöriga (alltså de som redan har godkända betyg i tekniska eller naturvet.ämnena) & så bestämmer de också själva Om de erbjuder garantiplats eller inte. Dessutom kan beslut om garantiplatser variera - alltså att garantiplats erbjöds förra gången betyder inte att det fortsätter på samma sätt, utan lärosätet kan ta bort garanti-platser och det beslutar varje lärosäte självt.

    Så, du måste läsa info på just den skolans hemsida OM DE ERBJUDER GARANTIPLATS för de som börjar läsa bas-utbildning vårterminen 2020 och vad är villkor i så fall: oftast - om garantiplats erbjuds - så erbjuds det till "någon utbildning" på den egna skolan, alltså inte garanteras att det blir just den utbildning som du vill gå.
    Oftast OM GARANTIPLATS ERBJUDS så erbjuds det inte på de populära utbildningar dit många söker med höga meriter; utan garantiplats säger att "i fall man klarar alla kurser inom basåret eller basterminen med godkända resultat, då får man Önska vilken utbildning man vill komma in på men i fall meriter ej räcker så kommer man erbjudas plats PÅ NÅGON AV SKOLANS UTBILDNINGAR".
    Sedan får du givetvis även söka och konkurrera "på vanligt sätt" - via betygsgruppen och/eller via HP-urvalet (resultat av högskoleprovet).
    Alltså, läs på skolans hemsida OM DU SER ATT GARANTIPLATS erbjuds just på den skolan. Om du inte hittar ngt. om det på skolans hemsida - kontakta personal på den skolan.
    vänligen
    SYV