Paulina
    Hej!

    Jag läser nu in de naturvetenskapliga ämnena på komvux för att få behörighet till läkarprogrammet.

    - När måste jag senast vara klar med mina kurser till hösten för att ha chans att bli antagen till läkarprogrammet till läsåret våren 2018? När är sista ansökningsdag i höst?

    - Sedan undrar jag även om mitt HP-resultat som jag skriver i höst kommer att kunna räknas in i antagningen till våren 2018?

    Mvh, Paulina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,

    det är två olika situationer - om du söker på betyg/högskoleprovet - som "vanligt"; eller om du vill ansöka till >>Alternativt Urval, som Karolinska institutet brukar ha.  De kallar det för PIL - Personlighetstest/Intervju/Läkarprogrammet.

    Den vanliga ansökningstiden är från 15 september t o m 16 oktober, men Alternativt urval brukar kräva tidigare ansökan. Ännu finns inte info om tider för alternativt urval på Karolinska inför våren 2018. Du får hålla koll på http://ki.se eller kontakta KI och fråga om de ska köra alternativt urval även till VT-18.

    Inom alternativt urval brukar inte HP-resultat hinna räknas in, om man gör högskoleprovet under samma termin. Det är i så fall de tidigare resultat av HP som urval baseras på.

    Så, det är speciellt med PIL och du får bevaka info om det, om du vill söka inom den kvoten.

    ****

    Ang. "vanlig ansökan" till högskoleutbildningar i Sverige till våren 2018, gäller följande datumen >>:

    Vårterminen 2018

    15 september

    Webbanmälan öppnar

    16 oktober

    Sista anmälningsdag

    31 oktober

    Sista dag att betala anmälningsavgift
    eller styrka avgiftsbefrielse*

    Oktober-november

    Kontrolluppgifter

    1 december

    '''''''Sista kompletteringsdag'''''''

    8 december

    Antagningsbesked med svarskrav

    19 december

    Sista svarsdag

    27 december

    Andra antagningsbeskedet