Adina
    Hej jag ska söka i januari till gymnasiet i estetiska med inriktningen bild och formgivning och jag undrar om antagningsproven är så viktiga. Eftersom nationella proven är just nu så är det väldigt svårt att hinna med att göra dom. Ska jag först och främst göra proven till mitt första och andra hands val? Och kan jag söka till gymnasier med antagningsprov utan att göra proven?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adina,

    antagningsproven är viktiga. Söka kan man givetvis, men frågan är då om man kommer in. Om det blir så att antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser, då kan ev även elever tas in som inte har gjort antagningsproven, men om antal behöriga sökande blir fler än utbildningsplatser då uppstår det Konkurrens. Ska man konkurrera om plats, ska man göra de obligatoriska antagningsproven.

    Liselotte

    Jag förstår att det kan vara mycket att göra - de Nationella proven i åk9 är också mycket viktiga. I så fall gör antagningsproven till ditt förstahandsval /om du inte hinner med mer/. Givetvis är det bra att göra pröven även till andra- och tredjehandsvalet också.

    Här >>> kan du se en lista på vilka gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder ES, inriktning Bild-och-formgivning.