Linnéa
    Hej!

    Jag fick nyss mitt antagningsbesked och hade då kommit in på det alternativ jag prioriterat längst ner. Jag undrar om jag kan tacka ja till utbildningen längst ner och samtidigt stå reserv på de utbildningar jag har prioriterat högre? Hur många får jag stå reserv på som mest?

    Mvh

    1 Svar

    Hej!

    Du kan tacka ja till din utbildningsplats men välja att stå kvar på reserv på högre rangordnade utbildnigar.

    Du kan läsa information på antagnings.se hemsida:
    https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Svara-sa-har/

    Om du blivit antagen till 45 högskolepoäng (hp) kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. En termins heltidsstudier räknas alltså som 30 hp och halvtidsstudier som 15 hp.

    Resultatet kan ändras i andra urvalet
    Om du antas till en utbildning som du satt högre upp i din anmälan i det andra urvalet, kommer du att strykas från en utbildning du satt längre ner, även om du var antagen till den i första urvalet.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV