Elin
    Hej! Hoppas allt är bra med er! Jag har en fråga kring antagningsbesked 1 och 2 för högskolan. Jag ska söka till två olika program i höst. Det jag kommer ha som förstahandsval kommer jag enligt statistik mest troligt bli antagen i urval 2 och inte urval 1. Kallar detta program X för förtydligande. Det andra programmet jag söker kommer jag enligt statistik komma in på urval 1. Kommer kalla detta program Y för förtydligande. Min fråga gäller rent praktiskt hur man gör med sitt svar. Antagningsbesked 1 kräver svar innan antagningsbesked 2 har kommit. Vi säger att jag i antagningsbesked 1 blir antagen till program Y (det jag har som andrahandsval) och hamnar reserv på program X (mitt förstahandsval). Jag måste då ge mitt svar innan urval 2 (innan jag vet om jag kommer in på mitt förstahandsval) så hur gör man då? Måste jag chansa och tacka nej till program Y och hopps att jag blir antagen i urval 2 på program X? Eller ska jag tacka ja till program Y och sedan när urval 2 kommer tacka ja till program X och avsäga min plats på program Y? Liksom hur fungerar det rent praktiskt? Hur får/ska man göra?
    • Anna : Urval 2 görs pga några Antagna i Urval 1 tackar Nej och då befrias platserna och några fler kan tas in. Du borde kunna tacka JA och även Påbörja läsa utbilnding men sedan komma in från RESERV på dina högre prioriterade alternativ. Läs även svar från Liselotte. Du kan också läsa info på www.antagning.se och även ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 (tel tid kl.9-16 på vardagar).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    vi rekommenderar att högst upp, som sitt första alternativ i högskoleansökan, sätta den utbildning som du helst av allt vill komma in på. Om du är behörig till ditt favoritalternativ, kommer du - i fall du inte komma in - ställas i RESERV. Från reserv kan man komma in även så långt in på terminen som några veckor, om ngn hoppar av i början av utbildningen.

    Liselotte