Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet på Örebro universitet visar att antagningsgräns i direktgruppen (BI) till höstterminen 2022 låg på 21.56 vilket betyder att minst en sökande med det meritvärde och alla som hade högre meritvärde kom in.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Linköpings universitet) - motsvarande siffra 21.67.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Umeå universitet) -- 21.56.
    **************************************************
    Du frågar också hur många B eller C-betyg man kan ha ... Om sökande har max antal Meritpoäng (2.5) uppnår man 21.6 i meritvärde om man i sitt examensbevis har 9 st.B i 100poängskurserna och resterande alla A-betygen.
    För att uppnå meritvärde på 21.7 så måste man också ha max antal Meritpoäng och då har man "råd" att ha 8 st.B i 100-poängskurserna men resterande betygen måste vara A. Alternativt kan man ha 4 st.C-betyg i 100p.kurserna och resterande betygen A.

    Studie- och yrkesvägledare