Line

    Hej, med tanke på att årskullen 2002 och 2003 nu haft ganska stora delar av sin gymnasieutbildning på distans, är det stor möjlighet att även antagningspoängsgränserna sjunker? Om jag tex söker till KTH 2022, är det då det föregående årets poäng som blir gränsen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    antagningsgränserna bestäms inte på förhand. De uppstår i konkurrensen om utbildningsplatserna. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och så ser man i efterhand vad resultatet blev.
    Du påpekar att gymnasieeleverna fick distansundervisning även om det inte passade alla och därför kan det bli så att vissa av dem för lägre betyg och med det också lägre meritvärde. Jag vill dock påminna om att till universitet-högskola söker även de som gick ut gymnasiet tidigare, t.ex är det inte ovanligt att man efter gymnasiet jobbar i några år och sedan söker till eftergymnasiala utbildningar. Ingen vet hur antagningsgränserna kommer att påverkas.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan och försök få så högt resultat som möjligt!