Hej,

    antagningsgränsen bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen om utbildningsplats och kan ses i efterhand. Utb.utbud förändras också. Vilka utbildningar som blir sökbara fastställs tills dess att ansökningsperiod börjar.
    Mitt förslag är att du kikar på www.framtid.se och hittar yrken som du vill satsa på och ser i yrkespresentationerna vilken utbildning som krävs eller efterfrågas.
    Det finns många yrken inom "kontorsjobb" där man hjälper människor på olika sätt och många av de kräver inte någon högskoleutbildning. Se några exempel: Uthyrare, Fastighetsmäklarassistent, Administratör, Biblioteksassistent, Telefonkommunikatör, Receptionist, Inkassohandläggare, Kundtjänstmedarbetare, Säljare i optikerbranschen.

    Annars, så brukar /tyvärr/ lärarprogrammen ha rätt låga antagningsgränser och med lärarexamen kan man jobba även på andra ställen än skolorna, t.ex kan man få jobb som Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, utredare på FK eller Civilutredare, Utb.administratör eller Administratör på andra ställen än inom utb.väsendet.