LOLO

    Hej! Är en ung kille som just nu går på tandläkarprogrammet men känner att jag vill satsa på läkaryrket istället. Har nu ansökt till läkarprogrammet med en merit på 21.15, B1 grupp alltså. Jag undrar då vad ni tror kommer hända med antagningspoängen för vt22 och om jag har en chans på att komma in med 21.15. Jag har nu ansökt till Göteborg, Linköping, Örebro och Umeå

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi kan tyvärr inte veta hur antagningsgränserna kommer se ut framåt. Många faktorer samverkar. Antal utbildningsplatser kan också ändras. Allmänt, så brukar antagningsgränserna till högskoleutbildningar med start vårterminen vara lägre än på hösten. Detta troligtvis på grund av att färre söker (gymnasieeleverna läser ju fortfarande år3 på skolan och söker inte till vårterminen).
    Det är bra att du ansökte till flera städer. Du kan titta på antagningsgränserna som de var förr... men ingen vet hur det blir i framtiden.
    Fundera också på att du kan efter tandläkarprogrammet vidareutbilda dig till Specialisttandläkare ("i värsta fall" alltså, om du inte kommer in på läkarprogrammet). Två av möjliga specialiseringar för specialisttandläkare är pedodontist och protetiker. En tandläkare kan också söka jobb som Försäkringstandläkare. Ännu en möjlig väg att gå är mot forskning. Det är också möjligt att sikta på att bli lärare för blivande tandläkare - högskolelärare.
    Jag försöker inte övertala dig att överge tanken på att utbilda dig till läkare. Du får gärna söka till läkarprogrammen hur många ggr du vill. Jag vill bara påminna om att det finns många olika vägar att gå efter tandläkarprogrammet (man behöver inte nödvändigtvis jobba som "vanlig tandläkare" utan det finns även andra alternativ).

    ang. komma in på läkarprogrammet
    Du ökar dina chanser om du gör högskoleprovet (även om du kanske har gjort det förut). Har man flera resultat från högskoleprovet, är det högre resultat det som gäller. Du kan också försöka höja ditt meritvärde t.ex genom prövningar.

    • :

      Finns det dock en möjlighet att de blir mindre än VT21? Det går ju såklart inte att veta för som du själv säger så är det många faktorer som spelar in fanns tror du ändå att det hade kunnat ske? Nu har de ju även släppt på restriktionerna

    • Milla : "Ingenting är omöjligt"! Vi håller tummarna! Lycka till!