Zara
    Hej, jag går tredje ring natur-natur och jag funderar på att söka in till civilingenjör inriktning industriell ekonomi. Men när jag kollar på antagningspoängen för indusriell ekonomi i Blekinge tekniska högskola så är den mycket lägre är antagningspoängen i andra skolor. Varför är det så och kan detta påverka mig sedan i framtiden när jag ska söka jobb, alltså kommer arbetsgivaren att tänka på att jag har gått på Bth och att den har dålig status så hen anställer inte mig?

    Sedan undrar jag också om hur arbetsmarknaden om 5-6 år ser ut för civilingenjörer inom industriell ekonomi. Har hört att den är inte så stor om man vill jobba internationellt. Är det sant?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Zara!
    Civilingenjör, Industriell ekonomi - finns även på Linköpings Universitet http://www.liu.se/utbildning/program/industriellekonomi?l=sv

    på Mittuniversitetet http://www.miun.se/utbildning/program/teknik/civilingenjor-i-industriell-ekonomi/om-programmet?term=ht2016-vt2017

    på Luleå Tekniska http://www.ltu.se/edu/program/TCIEA/TCIEA-Civilingenjor-Industriell-ekonomi-1.76864?termin=H16

    på Karlstads Universitet http://www.kau.se/utbildning/program/TACBR-INEK

    och du har säkert hittat alla dem redan och kikat på dem.

    Jag kan inte veta hur alla de olika arbetsgivare ska tänka i framtiden.
    Och det finns säkert "en och annan" som tycker att de som gick på KTH och på Chalmers - har bra utbildning. Eller så gillar man som arbetsgivare de som gick på SAMMA SKOLA som hen själv. Och det vet vi inte vilken skola "hen" gick som ska anställa dig i framtiden.

    Antagningsgräns på olika högskolor/universitet påverkas av många olika faktorer och kan också kraftigt variera över tid.

    Jag tycker att tema för din "uppsats" i slutet av utbildningen /examensarbete/ och om du får VG i de kurser där det är möjligt att få VG (för att vissa kurser på högskola är det bara G man kan få i/ - plus dina personliga egenskaper + dina språkkunskaper är det som är det viktigaste.

    Men du kan givetvis välja att söka i första hand till de högskolor/universitet där det vid de senaste antagningarna var högre antagningsgräns. Sök i så fall till många olika utbildningar - du kan ha upp till 20 alternativ i din ansökan till högskoleutbildningar.

    Du kan också höra med Ingenjörsvägen, som är ett projekt från arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen. Du känner kanske deras hemsida - http://www.ingenjorsvagen.se ?

    Epostadress till dem är [email protected]

    Om du ställer samma fråga till dem - det kan bli intressant att jämföra deras och vårt svar.
    Gör det och hör sen av dig till oss igen!

    Lycka till med din studieplanering!
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack för svaret. Jag frågade "ingenjörsvägen" och fick detta svar : Det väntas råda balans på arbetsmarknaden för personer som gått industriell ekonomi, dvs ungefär lika stort utbud som efterfrågan (men ett det blir underskott av ingenjörer är mer troligt än överskott). Kan tyvärr inte svara på hur det ser ut internationellt, men vet att många företag behöver svenska civilingenjörer placerade utomlands så möjligheten att få jobba utomlands brukar vara stor. Att antagningspoängen skiljer sig åt beror troligen på söktrycket. Många vill läsa i storstäderna vid KTH och Chalmers, därför leder det ökade söktrycket till högre antagningspoäng. Jag tror inte du behöver oroa dig för anställningsbarheten, du ska få en likvärdig utbildning oavsett lärosäte. Det är i de allra flesta fall din personlighet (i kombination med din examen och dina erfarenheter) som avgör om du får jobbet, inte vilka skolor du gått på.
    • Mikael : bra att fick svar från Ingenjörsvägen!