Anders
    Jag ska börja gymnasiet det här året och jag vill få reda på ett gymnasiums förra antagningspoäng. Alltså den merit som krävdes förra året för att komma in på gymnasiet. Jag vet att man inte kan veta exakt hur mycket meritpoäng man behöver men finns det någon statistik över tidigare medelvärden och lägsta poäng? Vore tacksam för svar eftersom jag ska söka gymnasie senast om en månad.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zebastian,

    ja, det finns statistik över Antagningsgränser till alla de gymnasieskolorna som ej är nya... dvs de skolorna som tog in förut. Ibland startar nya utbildningar på "gamla" gymnasieskolor och då finns det inte någon tidigare statistik ... men annars så finns det.

    Statistiken brukar man kunna hitta via Gymnasieantagningssidorna /dvs den sidan där du gör din ansökan till gymnasiet/. Ta annars kontakt med just "ditt" gymnasieantagningskansli.
    Alla gymnasieantagningskanslier hittas via www.antagningskanslier.se

    Vänligen
    ANNA