Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Helena;
    21.46 är resultat för en tidigare antagningsomgång; nästa gång kan högre eller lägre meritvärde ge plats på utbildningen. Ingen vet hur det blir i framtiden, därför att ingen vet vem som ska söka till den utbildningen och hur höga betyg de sökande kommer att ha: många läser fortfarande och kommer komplettera sina ansökningar till 18 juni 2020, de vet inte själva (ännu) hur högt meritvärde de kommer att ha.
    Därför behöver du försöka få så högt meritvärde som du kan få.
    Att 21.46 var antagningsgräns förut - ska man "förstå" på så sätt att "någon" med det meritvärde, alltså med Mtv_21.46 kom in, men det behöver inte betyda att alla med det meritvärde kom in, det räcker att en person med det Mtv kom in, så står det - just det "antagningsgräns"; men alla med Högre Mtv kom in alltså alla som hade högre Mtv än 21.46.
    När flera sökande med samma Mtv konkurrerar om plats på utbildningen, kan utlottning tas i bruk (men även "överintag" kan göras - och då kan man t.ex ta in alla de som hade samma Mtv, i detta fallet 21.46 - även om man på så sätt överskrider antal utbildningsplatser) - överintag görs med tanke på ev framtida avhopp.
    Hälsningar
    Mikael